ویژگیهای شیعه در کلمات حضرت رضا
امام رضا علیهالسلام فرمود:
ای پسر ابیمحمود! وقتی دیدی مردم به چپ و راست میروند و تو ملازم طریقه و روش ما باش زیرا هر کس با ما ملازم و همراه باشد ما با او همراه خواهیم بود و هرکس از ما جدا شود ما نیز از او جدا خواهیم شد.(عیون اخبار الرضا)
شیعه در محک آزمون و امتحان
سنت ابتلا و امتحان و آزمایش، یکی از سنن و قوانین الهی است که برای محک زند ایمان مومنین و تمیز راستگویان از مدعیان ایمان، قرار داده شده است. خدای متعالی در قرآن کریم در چندین مورد بر این سنت تأکید کرده و این قانون عمومی و فراگیر را، گوش زد نموده است.
حمیری از حضرت رضا علیهالسلام روایت میکند که آن حضرت فرمود، امام صادق علیهالسلام میفرماید:
و الله لا یکون الذی تمدون الیه اعینکم حتی تمیزون و تمحصون ثم یذهب و لا یبقی من کل عشرة منکم و الا الاندر ثم تلا: ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لما یعلم الله الذین جاهدوا منکم و یعلم الصابرین. (آل عمران: 142) [1] .
بخدا سوگند آنچه انتظارش را میکشید، و برای وقوع آن، چشم دوختهاید (دولت حق) بوجود نخواهد آمد تا این که آزمایش و گرفتار شوید و از هر ده نفر شما اندکی باقی بماند. خداوند میفرماید: آیا چنین پنداشتهاید که (تنها با ادعای ایمان) وارد بهشت خواهید شد در حالی که خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران و را مشخص نساخته است؟
در نقل دیگر، این حدیث چنین آمده است:
عن الرضا علیهالسلام قال: لا یکون ما تمدون اعینکم الیه حتی تمیزوا و تمحصوا فلا یبقی منکم الا القلیل ثم قرأ: الم - احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون (عنکبوت: 2) [2] .
ابن ابینصر میگوید: امام رضا علیهالسلام میفرماید: آنچه چشمهایتان را برای وقوع آن کشیدهاید به وجود نخواهد آمد تا این که گرفتار و آزمایش شوید و عده کمی از شما باقی و پایدار بماند. سپس این آیه را قرائت فرمود: الم: آیا مردم گمان کردند همین که بگویند ایمان آوردیم و به حال خود رها شوند و آزمایش نخواهند شد؟
امام رضا علیهالسلام میفرماید: عباس بن عبدالمطلب پیش امیرالمؤمنین آمد و گفت: اجازه بده تا برایت از مردم بیعت بگیرم. امیرالمؤمنین فرمود: فکر میکنی این کار را بکنند؟ عباس گفت: آری، امیرالمؤمنین فرمود: پس سخن خدا چه میشود:
«الم - احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون - و و لقد فتنا الذین من قبلهم فلیعلمن الله الذین صدقوا و لیعلمن الکذبین - ام حسب الذین یعلمون السیئات ان یسبقونا ساء ما یحکمون - من کان یرجوا لقاء الله فان اجل الله لآت و هو السمیع العلیم.
(عنکبوت: 1 - 5)
«الم - آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم». به حال خود رها میشوند و آزمایش نخواهند شد - ما کسانی را که پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان میکنیم) باید علم خدا درباره کسانی که راست میگویند و کسانی که دروغ میگویند تحقق یابد؟ آیا کسانی که اعمال بد انجام میدهند گمان کردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟ چه بد داوری میکنند! - کسی که امید به دیدار خدا و رستاخیز) دارد (باید در اطاعت فرمان او بکوشید) زیرا سرآمدی را که خدا تعیین کرده فرا میرسد و او شنوا و داناست.»
حضرت سپس فرمود: کسی که لقای خدا را دوست دارد، اجلش فرا میرسد و (و به آرزویش خواهد رسید.) و کسی که با نفس سرکش و شهوات و گناهان مبارزه کند، و توشه برای خودش اندوخته است و خداوند بینیاز از جهانیان است [3] .
احمد بن عمر و حسین بن یزید میگویند: خدمت حضرت رضا علیهالسلام رسیده عرض کردیم: ما از گشایش روزی و طراوت زندگی برخوردار بودیم اینک و ضعمان اندکی فرق کرده است، دعا کنید. خداوند نعمت سابقمان را بازگرداند، امام رضا علیهالسلام در پاسخ آنها فرمود: شما چه میخواهید؟ میخواهید پادشاه باشید؟ دوست دارید مثل طاهر (ذوالیمینن فرمانده لشکر مامون) و هرثمه (سردار معروف قشون) بوده باشید ولی برخلاف مسلکی که دارید (مذهب تشیع) مسلک دیگری داشته باشید؟ گفتیم نه، به خدا سوگند دوست نداریم و دنیا و هم ثروت و زر و سمی آن از ما باشد و مذهبی غیر از این، داشته باشیم، فرمود:
خداوند میفرماید:
ای آل داوود سپاس بگذارید و اندکی از بندگان من شاکرند (سبا: 13)
به خدا خوش گمان باشید، هر که به خدا خوش گمان باشد، مطابق گمانش با او رفتار میکند، و هر که روزی اندک را بپذیرد خدا عمل اندکش را قبول فرماید، و هر که به حلال کم، راضی شود و هزینهاش سبک گردد و عائلهاش رفاه یابند و خداوند درد و درمان دنیا را به او بنمایاند، و او را سالم از دنیا به بهشت منتقل سازد [4] .
حسن بن شاذان میگوید: نامهای به امام رضا نوشتم و در آن از جفا و ستم مردم واسط نسبت به خودم و این که گروهی از عثمانیان مرا اذیت می کنند، شکایت کردم.
امام رضا علیهالسلام در جواب نامه به خط خود نوشتند. بدرستی که خداوند بزرگ از دوستان و شیعیان ما در دولت باطل میثاق نامه صبر گرفته است، و پس بر حکم خداوند صابر باش. آن گاه که قائم قیام کند آنان خواهند گفت: وای بر ما چه کسی ما را از گورمان برانگیخت (یس: 52) [5] .
خطر بدتر از دجال
حسن بن علی خزاز میگوید: از امام رضا علیهالسلام شنیدم که فرمود: کسی هست که دوستی ما خاندان پیامبر را دستاویز قرار داده و خرابکاری او بر پیروان ما، از زیان دجال بیشتر است.
عرض کردم یابن رسول الله: چرا؟ فرمود: برای مهر ورزیدن او با دشمنان ما و ستیزه او با دوستان ما و چون چنین نماید حق با باطل آمیخته شود و امر مشتبه میگردد و مؤمن از منافق شناخت نشود [1] .
برخورد امام رضا با مدعیان تشیع
امام حسن عسکری علیهالسلام میفرماید: هنگامی که مأمون حضرت رضا علیهالسلام را ولیعهد خود قرار داد روزی دربان خانه آن حضرت وارد شد و گفت: گروهی آمدهاند و اجازه ملاقات میخواهند و میگویند ما از شیعیان علی بن ابیطالب هستیم. امام رضا علیهالسلام فرمود: وقت ندارم، مشغول کارم. آنها را برگردان. دربان پیام امام رضا علیهالسلام را به آنها رساند و آنها را برگرداند. دو مرتبه آمدند و تقاضای ملاقات کردند این بار هم اجازه ملاقات به آنها داده نشد و این جریان و رفت و آمد آنها و عدم اجازه ملاقات تا دو ماه طول کشید. تا این که از ملاقات با امام مأیوس شدند و به دربان گفتند: به مولای ما امام رضا علیهالسلام بگو از شیعیان پدرت علی بن ابیطالب هستیم و از این که شما به ما اجازه ملاقات ندادید مورد شماتت دشمنان قرار گرفتیم، به خاطر همین برمیگردیم، در حالی که به خاطر این پیش آمد، از بازگشت به وطنمان خجالت میکشیم و از طرف دیگر از تحمل شماتت دشمنان ناتوان شدهایم.
دربان پیام آنان را به امام رضا علیهالسلام رساند و امام علیهالسلام فرمود: به آنها اجازه بده تا وارد شوند. کاروانیان وارد شده و سلام کردند و آداب احترام به جا آوردند. ولی امام رضا علیهالسلام جواب سلام آنها را نداده و اعتنایی نکرد و اجازه نداد که بنشینند و آنان همانطور سرپا ایستادند. به امام رضا گفتند یابن رسول الله! این چه جفایی بود که در حق ما روا داشتید و ما را سبک کردید. دیگر چه آبرویی بعد از این برای ما باقی میماند؟!
امام رضا علیهالسلام فرمود:این آیه را بخوانید:
ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم و یعفوا عن کثیر (شوری: 30)
هر مصیبتی به شما رسد به خاطر اعمالی است که انجام دادهاید و بسیاری را نیز عفو میکند.
به خدا سوگند من کاری در حق شما انجام ندادم جز آنچه خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین و امامان پساز او در حق شما انجام دادهاند. آنان شما را مورد عتاب و بیتوجهی قرار دادند. من هم در این کار به آنها اقتدا کردم.
گفتند یابن رسول الله! برای چه؟ فرمود: به خاطر ادعایتان که میگویید، شیعیان امیرالمؤمنینیم؟ وای بر شما! (این چه ادعای بزرگی است که میکنید) به درستی که شیعیان امیرالمؤمنین حسن علیهالسلام و حسین علیهالسلام و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و محمد ابن ابیابکر بودند، همانها که تسلیم محض اوامرش بودند و ذرهای در عمل به دستوراتش مخالفت و سرپیچی نکردند، ولی شما در بیشتر کارهایتان با او مخالفید، و در بسیاری از واجبات کوتاهی میکنید و حقوق بزرگ برادران دینی خود را کوچک میشمارید.
در آنجا که تقیه و پرهیز واجب نیست، تقیه میکنید، و آنجا که تقیه حق و لازم است، ترک تقیه میکنید. اگر بگویید و از اولیاء و محبان او و دوستدار دوستان او و دشمن دشمنان امیرالمؤمنین هستید از شما قبول خواهم کرد و منکر حرفتان نخواهم شد لکن این ادعای شما که میگویید شیعه او هستید ادعای بزرگ و مرتبه والایی است که اگر عملتان، گفتار و ادعایتان را تصدیق و گواهی نکند هلاک و نابود خواهید، شد مگر آنکه رحمت پروردگار شامل حال شما گردد.
گفتند: یابن رسول الله! بنابراین، از این ادعای بزرگ و گفتار، از خدا پوزش میطلبیم و استغفار میکنیم و توبه مینماییم و بدانچه مولایمان به ما تعلیم داد قائل میشویم و میگوییم: ما دوستان شما و دوستدار دوستان شما و دشمن دشمنان شما میباشیم.
امام رضا علیهالسلام فرمود: مرحبا به شما برادران و دوستان من، نزدیک شوید. سپس آنان را دور خود گرد آورد و مورد محبت قرار داد و به دربان فرمود: چند بار اجازه ورود به آنها ندادی؟! دربان گفت: شصت بار.
امام رضا علیهالسلام فرمود: شصت مرتبه پیدرپی پیش آنها برو و بر آنها سلام کن و سلام مرا هم به آنها برسان چون به سبب توبه و استغفار، گناهانشان محو و نابود شد و به خاطر محبت و دوستی که با ما دارند، مستحق کرامت و بزرگداشت میباشند. از حال آنها و احوال خانوادههایشان تفقد کن و به امور آنان برس و در حق آنان خوبی کن و مشکلاتشان را برطرف ساز [1] .
عمل، میزان نزدیکی به اهل بیت
محمد همدانی میگوید: از حضرت رضا علیهالسلام شنیدم که میفرماید: هر کس شخص معصیت کاری را دوست بدارد، او خود معصیت کار است. و هر کس مطیعی را دوست بدارد او مطیع است، و هر کس ستمکاری را یاری نماید خود ظالم است، و هر کس عادلی را پشتیبانی نکند، خود ستمکار است، آری میان خدا و احدی خویشی نیست و هیچ کس به ولایت و دوستی خداوند نرسد مگر از راه طاعت. رسول خدا صلی الله علیه و آله به فرزندان عبدالمطلب فرمود: با اعمال نیک خود نزد من آیید نه با نسبهای خود، و خداوند متعال فرماید:
«فاذا نفخ فی الصور فلا انساب بینهم یومئذ و لا یتسائلون - فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون - و من خفت موازینه فاولئک الذین خسروا انفسهم فی جهنم خالدون» (مؤمنون: 101 - 103)
چون در صور دمیده شود، نسبها در میان نباشد (خویشی به کار نیاید) و از آن نپرسند، پس آنان که میزان سنجش اعمالشان افزون باشد، آنان رستگارند، و آن کسانی که میزان اعمالشان سبک باشد، اینانند که زیان دادهاند خود را و در دوزخ جاودان ماندگار باشند [1] .
عیون اخبار الرضا -ج2ص574
شیعه یعنی تابع امام
محمد بن ابینصر بزنطی، یکی از اصحاب و یاران و حضرت رضا میباشد.وی فردی دانشمند، فقیه و محدث و مورد توجه و عنایت حضرت رضا علیهالسلام بود. او میگوید:
امام رضا علیهالسلام در نامهای به من چنین نوشت: به درستی که شیعه ما کسی است که از ما متابعت کند، و مخالفت ما را نکند و در هنگام ترس ما ترسناک در هنگام آرامی و امنیت ما آرام باشد. خدا میفرماید: اگر نمیدانید از دانایان و آگاهان بپرسید. (نحل: 43) چرا از هر گروهی از آنان طایفهای کوچ نمیکند، تا در دین آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند. (توبه: 122) بنابراین سؤال کردن و رجوع به ما بر شما واجب است [1] . تفسیر عیاشی ج2ص117
شیعه یعنی تسلیم امام
عن ابیالحسن الرضا علیهالسلام قال:
شیعتنا المسلمون لأمرنا الآخذون بقولنا المخالفون لاعدائنا و من لم یکن کذلک فلیس منا [1] .
امام رضا علیهالسلام فرمود: شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر ما و گفته ما، و مخالف دشمنان ما باشند و کسی که چنین نباشد شیعه ما نیست.
عن الرضا علیهالسلام قال:
من واصل لنا قاطعا او قطع لنا واصلا او مدح لنا عائبا او اکرم لنا مخالفا فلیس منا و لسنا منه [2] .
از امام رضا علیهالسلام روایت شده که فرمود: کسی که ارتباط برقرار کند با کسی که با ما قطع رابطه کرده و یا قطع رابطه کند با کسی که با ما رابطه برقرار نموده، یا مداح کسی باشد که از ما عیبجویی میکند، یا مخالف ما را اکرام نماید، از ما نیست، و ما از او نیستیم.
عن الرضا علیهالسلام قال:
من والی اعداء الله فقد عادی اولیاء الله و من عادی اولیاء الله فقد عادی الله تبارک و تعالی و حق علی الله عزوجل ان یدخله نار جهنم [3] .
از امام رضا علیهالسلام روایت شده است که فرمود: کسی که دشمنان خدا را دوست بدارد، در حقیقت دشمن دوستان خداست و کسی که با دوستان خدا دشمنی کند، حتما دشمن خدای بزرگ است، و بر خدا حق و واجب است که او را در آتش جهنم وارد کند.
مسند ج1 ص235
با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا