سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

سرباز صفر : اگر کرد نیستید، دوست کرد ندارید و یا به مناطق کردنشین ایران سفر نکرده باشید، شاید با این باور عمومی همراه باشید که «کولبر» همان «قاچاقچی» است. در ظاهر و طبق قانون و مقررات رسمی کشور البته که این طور هم هست؛ اما ... . به نظر شما مردم سردشت، بانه و مناطق مرزی جز «کولبری» چه راه دیگری دارند؟

در میان اخبار اغلب جگرسوز این چند روز یک خبر اندکی در سایه قرار گرفت. خبر مرگ غریبانه چهار «کولبر» کرد در سقوط بهمن در سردشت. اگر کرد نیستید، دوست کرد ندارید و یا به مناطق کردنشین ایران سفر نکرده باشید، شاید با این باور عمومی همراه باشید که «کولبر» همان «قاچاقچی» است. در ظاهر و طبق قانون و مقررات رسمی کشور البته که این طور هم هست. 

اما ماجرا یک تفاوت مهم دارد. مردم مناطق مرزی ایران که اغلب هم کردنشین هستند در چنان محرومیتی به سر می‌برند که روزگار، راهی جز کولبری برای آنها باقی نگذاشته است. در واقع جبر زندگی آنها را به این مسیر سخت و پر خطر وامی‌دارد و آنچه در اینجا آن را «قاچاق» می‌خوانیم در آنجا «تنها راه نجات زندگی» نام دارد. 

پر واضح است که مردمان سخت‌کوش کرد هم اگر شرایط مساعد و روزگار پررونقی داشتند، شاید هیچ گاه پا در این مسیر پرخطر نمی‌گذاشتند، ولی به هر روی، کمبود امکانات، کوتاهی دولت‌ها و سایر مسائل دست به دست هم می‌دهند تا این روزها کولبری در این مناطق به شیوه‌ای رایج برای گذران زندگی بدل شود.

شما کولبر را قاچاقچی و قانون‌شکن می‌دانید یا فردی که قربانی یک سیستم اقتصادی ناعادلانه شده‌اند؟

اگر خودتان یکی از ساکنان این مناطق بودید و جبر زندگی راهی جز این برایتان نمی‌گداشت چه می‌کردید؟

نام کولبری با نام کردستان در این چند سال هم‌نشین شده. چرا این همه دولت آمده و رفته و هیچ‌ یک کاری برای آنها انجام نداده است؟

مردم سردشت، بانه و مناطق مرزی جز «کولبری» چه راه دیگری دارند؟

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

سرباز صفر

نظرات  (۷)

۲۰ بهمن ۹۵ ، ۱۶:۵۵ گلستان بلاگ
سلام. دهه فجر مبارک باد
باتشکر. این مطلب در گلستان بلاگ منتشر شد
برای نشر سریعتر مطالب خود به ما بپیوندید.و مطالب خود را از طریق نظرات سایت برای ما ارسال کنید
http://golestanblog.ir/%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B4%D8%AA%D8%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D9%85%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%9B-%D9%86/
موید باشید
یاعلی. التماس دعا
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
سلام، با تشکر از شما

"کولبری مردم سردشت، بانه و مناطق مرزی ؛ نظر شما چیست؟"

با آدرس: http://www.harfeto.ir/News/23745.html

در سایت حرف تو انتشار یافت.

هدیه سایت حرف تو: امام رضا علیه السّلام فرمود: به راستى که بدترین مردم کسى است که یارى اش را [از مردم] باز دارد و تنها بخورد و زیردستش را بزند.

منتظر مطالب ارزنده شما هستیم.

یا علی
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
۱۶ بهمن ۹۵ ، ۲۲:۵۵ روح الله علی بیگی
سلام علیکم

آیا کویت هم ورود اتباع ایرانی را بخاک کشورش ممنوع کرده است ؟

("بنقل از گروه سیاسی صراط و البته بسیاری از رسانه های داخلی")

کویت ، کشور کوچک و چند کیلومتری حاشیه خلیج فارس هم ورود اتباع ایرانی را بخاک کشورش ممنوع کرد .
پارسال بود که وزیر خارجه ایران در سازمان ملل جلوی امیر کویت زانو زده بود و بحالت ملتمسانه با وی حرف میزد .
البته شاید دوستان این تصویر را که خدمتشوم عرض میکنم ندیده باشند بهر جهت تصویر خفت بار این وزیر نالایق هست در رسانه ها و امروز شاهد دست آورد دیگر برجام و دیپلماسی خنده آقا ظریف هستیم ..

امیدوارم سریع باز یک ایمیل بفرستد برای امیر کویت مثل همان ایمیلهای که برای جانکری فرستاده بود ... و اگر صحت دارد عاجزانه و ملتمسانه از او بخواهد این ممنوعیت را بردارد .. بجز التماس هم راهی نیست به زور میتوانیم این ممنوعیت را برداریم ؟ ..

کار ما بجایی رسیده است که کشور چند ده هزار نفری کویت هم ورود ایرانیها را ممنوع کند . نتیجه نزدیکی و بها دادن بیش از حد حسن و دولت حسن به این کشور کوچک ، این توهین بزرگ امروز است از سوی آن کشور ...
البته سفیر پاکستان در کویت این خبر را تکذیب کرد. سفارت کویت در بغداد هم اعلام کرد که کشورش ورود اتباع کشورهای مسلمان به این کشور را ممنوع نکرده است. اما خبرهای منتشره در رسانه های داخل حکایت از چیز دیگر دارند .. الله اعلم

.. امروز امثال احمدی نژاد را از کجا بیاریم تا اعراب و شیخ نشینان برای دست دادن به او صف بکشند و سفرا و وزرای آنها در کشور خودشان برای او رانندگی کنند و اقتدار ایران را بدنیا نشان دهد.

.. مانند احمدی نژاد را از کجا بیاریم که آن سخنرانی تاریخی یکبار دیگر تکرار کند ..سخنرانی که محال است از ذهن ها پاک شود . سخنرانی که در آن او آمریکا را تحت فشار و تحریم قرار داد و خطاب به آمریکا و کشورهای پنج بعلاوه یک گفتند یک قطعنامه صادر کردید که بقول خودتون دست بالاتر را داشته باشید ما اسم این رو میگذاریم بی اخلاقی چون بی اخلاقی کردید اولا ما مذاکره را را عقب میندازیم . حال که بی اخلاقی کردید ما هم گفتگو را میندازیم 6 ماه عقب تر .. از ماه رمضان به بعد تا این جریمه ی باشد تا رسم گفتگو با ملتها را یاد بگیرید ..
پاسخ سرباز صفر :
سلام برادر
مث همیشه استفاده کردیم
آقا دولت رو کلاً ولش خودمون به فکر خودمون باید باشیم یه مرد میخوایم که بره اونجا سرمایه گذاری کنه کارخونه بسازه مردم هم کمکش کنن مثلا هر کارگر در سال 15 روز حقوقش رو ببخشه تا اونم دلش گرم بشه
پاسخ سرباز صفر :
:)
واقعا ولش کنیم؟
۱۵ بهمن ۹۵ ، ۱۹:۵۵ روح الله علی بیگی
سلام بر برادر سرباز
از آنجائیکه بنده خود کرد هستم و کار و مسئولیتم هم بی ربط با کوله بری ومرزنشینی نیست و در وب سایتم سالهاست در خصوص مشکلات مرزنشینان و کوله بران مطلب مینویسم و اصلا با همین هدف و موضوع هم ایجاد شده ؛ بارها مصاحبه کرده ام بارها مکاتبه کردم ؛ بارها مناظره کردم و بارها هم مشاجره ..
بارها مشکلات را بعرض مسئولین رساندیم اما هر بار بیشتر از قبل به در بسته بر میخوریم . فقط طی یک سال گذشته در دولت یازدهم و به پیشنهاد افراد لیبرالی چون نعمت زاده وزیر صنعت و معدن دو سه مصوبه در خصوص قانون مرزنشینی و مبادلات مرزنشینان مصوب شد که بنوعی شرایط را برای مرزنشینان سخت تر کرد .. مصوباتی که بنوعی شبهات زیادی به تحریم دارد تا مصوبه .. تحریم مردم مناطق مرزی از اندک حقوق خود که واقعا من بعضی مواقع در افکار خودم به این نتیجه میرسم تحریمهای آمریکا و شورای امنیت آنها و هر قدرت دیگری طی این سالها هیچ خلل و آسیبی به مردم مرزنشین وارد نکرده که مصوبات این دولت در بحث مرزنشینان وارد کرده است ... حداقل کار مثبتی نمی کنند مرزنشینان را از اندک حقوق خود که طی چند دهه قبل از آن برخوردار بوده اند محروم نسازند ..
اجازه بدهید داستانی خدمت شما عرض کنم .. صحت داستان را نمیدانم اما بهر حال اگر کذب بود قطعا مسئولینی که نام آنها در داستان ذکر شده است اعلام مینمودند که صحت ندارد ..داستانی تلخ از فقر و محرومیت مرزنشینان به روایت آقای ناصر معظمی به نمایندگی از مردم مرزنشین مغان گرمی :
اشان میگویند که :: این ماجرا را امام جمعه محترم مرزنشین گرمی برای آقای استاندار بیان فرمودند
امام جمعه محترم مرزنشین گرمی می‌فرمودند: زنی وارد دفترم شد و گفت : بچه‌ام یک هفته بود مریض بود و از بس که پول دکتر نداشتیم بعد از یک هفته زجه و ناله فوت کرده و دو روز است جسدش در خانه مانده و الان هم پول کفن نداریم خواهش می‌کنم به خاطر خدا حداقل کفن و دفنش بکنید . من باور نکردم رفتم منزلشان و دیدم وضعیت اسفناک‌تر از آن چیزی است که تعریف می‌کردند و این خانواده یک هفته است که نان خالی هم برای خوردن نداشته‌اند و از نان خشکی که همسایه‌ها بیرون می‌گذاشتند استفاده می‌کرد ند....
( برگرفته از بخشی از نامه آقای ناصر معظمی به آقای توکلی نماینده مردم تهران در بحث مناطق آزاد )
خوب این دردها را باید به چه کسی گفت چقدر باید نوشت تا امثال حسن روحانی ها بفکر این ملت مظلوم بیفتند با چندبار گفتن این قضیه مرزنشینان حل میشود تا ادامه بدهیم

زیر خط فقـــر تو نان و پنیــری خـــــورده ای؟
کودکت را دست خالی سوی دکتر برده ای؟
زیر خط فقــر در سرمــــــا شبی خوابیده ای؟
دست پینه بستـــــه یک کارگـــر را دیده ای؟
زیر خط فقــر از درمانده گی خنــــدیــده ای؟
با شکست عزت نفست، مـدام جنگیـده ای؟
زیر خط فقر در سطل زبالــــه گشتــــــه ای؟
با خجـالت و نداری سوی خـــانه رفتــــه ای؟
زیر خط فقــــــر با فقر تفکــــــــر ساختــــی؟
زیر دست قلــــــدران زندگـی ات را باختـــی؟
مستاجـر بودی درون دخمه ای سرد و نمور؟
مادرت را دیـده ای که از دیابت گشتــه کـور؟
زیر خط فقــــــر اینجا صف کشیدند مردمـــان
هـــــی اضافه می شود جمعیت محتاج نــان
زیر خط فقر امشب کودکی جــان می دهــد
درد و رنجش را مـرگ پایان میدهد ...........
.........‌
تیتر و بخشی از مصاحبه بنده در یکی از رسانه ها:
««مرزنشینان بامصوبه هیئت دولت مخالفت کردند»»
.....روح الله علی بیگی رئیس هیئت مدیره تعاونی‌ مرزنشینان چالاب نیز بیان نمود: «این مصوبه، حقوق مرزنشینان را نادیده گرفته و مرزنشین را مجاز به واردات برخی کالاها تنها به میزان ۱۰۰ گرم آن هم برای یکسال کرده‌است. آیا این اعداد و ارقام و ورود تنها ۱۰۰ گرم کالا برای هر نفر مرزنشین در سال سوددهی را دارد که معیشت مرزنشین را فراهم سازد و باعث اشتغال‌زایی یا جلوگیری از هجرت مردم دردمند مرزنشین از نقاط مرزی شود؟ اجرا شدن این مصوبه که مخالف مفاد قانونی است قطعا به تعطیلی دائمی تعاونی‌های مرزنشین منجر خواهد شد که تاکنون امیدی برای ساکنان نواحی مرزی بوده است.» علی بیگی در ادامه گفت : احتمالا با اجرا شدن تصویب‌نامه هیئت وزیران ، فعالیت این تعاونی و البته بسیاری از تعاونی‌های مرزنشین کشور به نوعی دچار رکود شود ؛ چرا که معیار فعالیت تعاونی‌ها استفاده از امتیاز تخفیف صد درصدی واردات کالاهای خوراکی با جذب و مشارکت سرمایه‌گذار است که در قانون و تصویب‌نامه جدید این معیار برداشته شده و حقوق ورودی کالاهای مرزنشینی به ۳۰ درصد افزایش یافته است ، همچنین میزان کالاهایی که مرزنشینان مجاز به واردات آن بوده‌اند نیز به نصف کاهش یافته است و این شاید پایانی باشد برای فعالیت تعاونی‌های مرزنشین...
پاسخ سرباز صفر :
سلام برادر
تشکر که مثل همیشه ما رو آگاه کردید
التماس دعا
هرکسی به فکر جای گرم خودش است و به خود می گویند به ماچه...
افراد ... به فکر این هستند که آسیبی به خودشان وارد نشود.


خیلی جای تأسف دارد.
پاسخ سرباز صفر :
:(
۱۵ بهمن ۹۵ ، ۰۶:۵۷ منتـــظر المـهـدی۳۱۳
بسیار جای افسوس داره :-(
پاسخ سرباز صفر :
دقیقا
شما پیشنهادی ندارید؟

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۶ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۶ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است