سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

دین در زمان ظهور

يكشنبه, ۸ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶ ق.ظ

آیا وقتى که امام زمان ظهور مى‏کنند،

تمام مردم مسلمان مى‏شوند یا این که کافر و پیرو مذاهب و ادیان دیگر هم وجود خواهد داشت؟

براى تشکیل جامعه واحد و فراگیرى حکومت جهانى، یک موضوع ضرورى است و آن جهان بینى واحد و اعتقاد واحد است.

باید نگرش و جهان‏بینى واحدى بر جامعه حاکم باشد تا انسجام و وحدتى خلل‏ناپذیر در جامعه پدیدار گردد.

بر این اساس است که در دوران ظهور و روزگار دولت مهدوى، جهان‏بینى واحدى بر جهان حاکم و راه و روش و برنامه‏ ها نیز

یکى مى‏گردد و یکپارچگى واقعى در عقیده و مرام پدید مى‏آید و مردمان همه یکدل و یک زبان به سوى سعادت و صلاح حرکت مى‏کنند.

 ناسازگارى و دوگانگى در اندیشه‏ها و عقیده‏ها نیست؛ چنان که در راه و روش‏هاى اجتماعى نیز اختلاف و چندگانگى دیده نمى‏شود.

 امام صادق«ع» به صراحت به این مطلب اشاره فرموده است:

 «افوالله لیرفع عن الملل و الادیان الاختلاف و یکون الدین کله واحدا کما قال جل ذکره ان الدین عندالله الاسلام»؛

 «به خدا قسم!... ناهماهنگى و اختلاف مذاهب و ادیان از بین مى‏رود و فقط یک دین در سراسر گیتى حکومت مى‏کند؛

 چنان که خداى تبارک و تعالى فرموده است: به راستى دین در نزد خدا، اسلام است» بشارة الاسلام،

 ص 265؛ بحارالانوار، ج 53، ص 4.

امام مهدى(عج) با این اصل اساسى و زیربنایى (وحدت عقیده) در ساختن جامعه یگانه بشرى به توفیقى بزرگ

 و بى‏مانند دست مى‏یابد و همه علل و عوامل ناسازگارى و برخورد و اختلاف را نفى مى‏کند.

 راه و روش او، بر قانون جاودان حق و عدل و یکتا پرستى استوار و با فطرت و سرشت انسان‏ها، هماهنگ و سازگار مى‏باشد.

 او وحدتى واقعى را براساس اصول توحید و ایدئولوژى اسلامى پى مى‏ریزد و همه انسان‏ها را در زیر شعار یگانه و دین واحد گرد مى‏آورد

 ر.ک: عصر زندگى، ص 111 و 112..

امام على«ع» نیز مى‏فرماید:

 «تمام خیر در این روزگار است؛ در آن زمان قائم ما قیام مى‏کند و همه را بر (محور) یک مرام و یک عقیده گرد مى‏آورد

 (ثم یجمعهم على امر واحد)» الغیبة نعمانى، ص 206..

حتما بقیه ی این مقاله رو بخونید وگر نه از کفتون رفته نظر هم فراموش نشه لطفا


با این حال ممکن است گفته شود: براساس بعضى از آیات و روایات، یهود و نصارا از بین نمى‏روند و تا قیامت باقى هستند؛

 پس این اسلام نمى‏تواند فراگیر شود؟!

در این رابطه باید گفت که ما با سه دسته از آیات و روایات رو به رو هستیم؛

1. دسته اول آیات و روایاتى است که ظاهر آنها، وجود غیرمسلمانان در دوران حکومت حضرت است؛

 مانند:

«وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ... وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ»؛ مائده (5)، آیه 64.؛

 یهود گفته دست‏خدا بسته‏است... (پس)کینه و دشمنى‏را تاقیامت میان‏آنان افکندیم».

مشابه این آیه درباره مسیحیت نیز آمده است:

 «وَ مِنَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ أَخَذْنا مِیثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّامِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ

 وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ وَ سَوْفَ یُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ»؛ همان، آیه 14.

.در این آیات، دشمنى و کینه توزى تا قیامت در بین یهود و نصارا مطرح شده و نیز برترى نصارا بر کفار تا قیامت آمده است‏

 آل عمران(3)، آیه 55: «جاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ».

 . و مقتضاى ظاهر آیات این است که دین یهود و نصارا تا قیامت باقى خواهند ماند.

از بعضى از روایات نیز همین مضمون استفاده مى‏شود: «ابى بصیر مى‏گوید: که به امام صادق«ع» گفتم:

 در دوره حضرت مهدى(عج) با اهل ذمه (یهود و نصارا) چگونه رفتار مى‏شود؟ فرمود:

 «با آنان از سرآشتى و مسالمت رفتار مى‏کند؛ همان گونه که پیامبر«ص» با آنان از سر مسالمت رفتار کرد

 (یسالمهم کم سالمهم رسول الله)» بحارالانوار، ج 52، ص 381..

 به هر حال از ظاهر اینها به دست مى‏آید که یهود و نصارا نیز در عصر ظهور وجود دارند

 و تحت حکومت حضرت مهدى(عج) زندگى مى‏کنند.

2. دسته دوم روایاتى است که اشاره دارد امام(عج) در همه جا دین اسلام را برپا خواهند کرد و همه مردم مسلمان خواهند شد.

 هیچ خانه‏اى در شهر و بیابان نمى‏ماند مگر این که توحید در آن نفوذ مى‏کند. اسلام به صورت یک آیین رسمى،

 همه جهان را فرا خواهد گرفت. حکومت به صورت یک حکومت اسلامى در مى‏آید و غیر از قوانین اسلام،

 چیزى بر جهان حکومت نخواهد داشت. در این زمینه به چند روایت اشاره مى‏شود:

 امام صادق«ع» مى‏فرماید: «وقتى قائم ما قیام کند. اهل هیچ دینى باقى نمى‏ماند مگر این که اظهار اسلام مى‏کنند

 و با ایمان مشهور و معروف مى‏گردند»

 ارشاد مفید، ح 2، ص 384؛ کشف الغمه، ح 2، ص 45..

«تا هر کجا که تاریکى شب وارد شود، دین اسلام نفوذ خواهد کرد (لیدخلن هذا الدین ما دخل علیه اللیل)»

 منتخب الاثر، ح 57، ص 212..

در آن عصر، شرک و کفر و پلیدى رخت برمى‏بند و آموزه‏هاى متعالى اسلام به همه جاى جهان ابلاغ خواهد شد:

 «بى‏تردید آیین محمد«ص» به هر نقطه‏اى که شب و روز مى‏رسد، خواهد رسید و دیگر اثرى از شرک روى زمین نمى‏ماند

 (لیبلغن دین محمد ما بلغ اللیل و النهار)» تفسیر عیاشى، ج 2، ص 56؛ بحارالانوار، ج 51، ص 55، ح 41..

 در آن عصر دین برتر و مسلط اسلام خواهد بود و یهودیان، مسیحیان و... همه آن را خواهند پذیرفت:

 «به درستى خداوند هنگام قیام قائم(عج) اسلام را بر تمامى ادیان برترى خواهد داد»

 کافى، ج 1، ص 433؛ ینابیع المودة، ج 2، ص 508..

 و نیز «هیچ یهودى و مسیحى و صاحب دینى باقى نمى‏ماند، مگر این که داخل اسلام شده باشد

 (لایبقى یهودى و لانصرانى و لاصاحب مله الاّ دخل فى الاسلام)» منتخب الاثر، ص 393، ج 10؛ بحارالانوار، ح 52، ص 61، ح 59..

 امام«ع» چندگانگى و اختلافات دینى را بر طرف مى‏کند و وحدت عقیدتى در سایه اسلام به وجود مى‏آورد:

«یرفع المذاهب فلایبقى الاّ الدین الخالص»؛

 یوم الخلاص، ح 2، ص 649؛ بشارة الاسلام، ص 297.؛

 «همه ادیان و مذاهب از روى زمین برداشته مى‏شود و جز دین خالص باقى مى‏ماند».

3. بر اساس دسته سوم روایات، امام مهدى(عج) ابتدا همگان را به دین اسلام دعوت مى‏کند و از آنان مى‏خواهد

 که همگان با رغبت و بصیرت، آن را بپذیرند و در صورت سرپیچى و باقى ماندن در کفر و ضلالت، برخورد شدیدى با آنان مى‏کند.

عبداللَّه بن بکیر از امام موسى بن جعفر«ع» در تفسیر آیه

 «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً...»؛ آل عمران (3)، آیه 83. فرمود:

 «آیه مذکور در شأن حضرت قائم نازل شده است. وقتى آن حضرت ظاهر شد، دین اسلام را بر یهود، نصارا، صائبین

 و کفار شرق و غرب عرضه مى‏دارد، پس هر کس با میل و اختیار اسلام بیاورد، به نماز و زکات و سایر واجبات امرش مى‏کند

 و هر کس از قبول اسلام امتناع ورزد، گردنش را مى‏زند تا این که در شرق و غرب زمین جز موحد و خداپرست کسى باقى نماند»

 بحارالانوار، ج 52، ص 340..

امام باقر«ع» نیز مى‏فرماید:

 «...خدا شرق و غرب جهان را براى صاحب امر مفتوح مى‏کند؛ آن قدرى مى‏جنگد تا این که جز دین محمد، دینى باقى نماند»

 همان، ص 390..

 امام صادق«ع» فرمود:

 «وقتى که قائم قیام کند، هیچ کافر و مشرکى پیدا نمى‏شود، مگر این که قیام او را انکار کرده و ناپسند مى‏شمرد،

 ولى کار به جایى مى‏رسد که اگر کافر و مشرکى در شکم سنگى سخت پنهان شده باشند، آن سنگ مى‏گوید:

 اى مؤمن در شکم من کافر است، مرا بشکن و او را بکش» بحارالانوار، ج 52، ص 324..

 امام باقر«ع» نیز مى‏فرماید: «قائم(عج) هر منافق شکاکى را به قتل مى‏رساند»

 اثبات الهداة، ج 7، ص 61؛ بحارالانوار، ج 52، ص 110..

با توجه به این احادیث، همه مردم جهان، اسلام را مى‏پذیرند و البته عموم آنان با علاقه و رغبت مسلمان مى‏شوند

 و منافقان و کافران نیز با الزام حکومتى، اسلام را مى‏پذیرند؛ قرآن نیز به این مطلب اشاره فرموده است:

«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ توبه (9)، آیه 33..

جمع بندى روایات‏

این چند دسته از روایات و آیات، مربوط به دوره‏ها و مراحل مختلف حکومت حضرت مهدى(عج) است:

دسته اول اشاره به سیره و روش حضرت مهدى(عج) در ابتداى ظهور دارد

 و دسته دیگر، اشاره به دوره تحکیم و تثبیت حاکمیت آن حضرت.

توضیح اینکه امام«ع» در ابتداى ظهور، تنها کافرانى را که به ظلم و فساد در زمین مشغول‏اند، سرکوب مى‏کند

 و یا ملزم به پذیرش اسلام و قوانین حیات بخش آن مى‏کند.

امام با کافرانى که از ظلم و جور و فساد به دوراند و پذیراى حکومت دادگستر ایشان هستند،

 همانند سیره پیامبر اکرم«ص» از سرمسالمت رفتار مى‏کند و از آنان جزیه (مالیات مخصوص) مى‏گیرد و به تدریج با برقرارى عدل

 و فراگیرى آن در سراسر زمین و از بین بردن باطل‏ها و بدعت‏ها و آشکار شدن نشانه‏ها و آیات حق،

حجت‏هاى روشن الهى بر مردم، تمام مى‏شود و دیگر جاى هیچ عذرى براى کفر و شرک باقى نخواهد ماند

و در آن دوره مردم مسلمان خواهند شد و کفر و شرک مصداق روشن ظلم و تجاوز از حق خواهد بود که جایى در حکومت الهى

مهدى(عج) ندارد و باید از اساس حذف گردد.

حضرت صادق«ع» در تفسیر آیه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏»؛ توبه (9)، آیه 33. به فضل فرمود:

«اى مفضل! اگر پیامبر بر همه دین‏ها غالب شده بود، از آتش پرستان، یهودیان، نصارا، ستاره پرستان و از تفرقه،

نفاق و شرک اثرى نبود. این که خداوند فرموده «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» مربوط به روز ظهور مهدى(عج) است»

بحارالانوار، ج 52، ص 330..

وضعیت اهل کتاب (یهود و نصار)

با توجه به مطالب پیش گفته، مانعى ندارد که بگوییم:

 اقلیتى از یهود و نصارا در پناه حکومت حضرت مهدى(عج) با شرایط اهل ذمه وجود داشته باشد.

از امام باقر«ع» نقل شده است:

 «وقتى قائم قیام کند، میان اهل تورات به تورات و میان اهل انجیل به انجیل حکم مى‏کند

 و میان اهل زبور به زبور و میان اهل قرآن به قرآن...»

 مى‏توان گفت اینها مربوط به مراحل آغازین ظهور است، ولى تکامل بشر به حدى مى‏رسد که همگان موحد و مسلمان مى‏شوند

 و یا حداقل آنان از عقاید شرک آلود خود (مانند تثلیث و این که خدا پسر دارد و...) دست بر دارند تا مدتى تحت حکومت اسلامى

 به زندگى خود ادامه مى‏دهند.

درباره آیات مربوط به وجود یهود و نصارا تا قیامت مى‏توان گفت: منظور از ادامه زندگى، مى‏تواند مربوط به دوره آخرالزمان باشد

 و به جهت نزدیکى ظهور امام زمان(عج) و برپایى قیامت و با یک تعبیر از آن یاد شده است؛

 چنان که بسیارى از علایم آخرالزمان و علایم برپایى قیامت یکسان باشد. بنابراین یهود و نصارا تا آن دوران هستند

 و با ظهور امام زمان(عج) و اقتداى حضرت مسیح«ع» به ایشان، پیروان حق طلب ادیان با حق آشنا مى‏شوند

 و همه زیر پرچم امام زمان(عج) مى‏آیند.

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۰ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است