سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

تَبَرُّج چیست؟؟؟

يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۰۷:۲۵ ب.ظ

تَبَرُّج ، واژه ای قرآنی به معنای خودنمایی زنان و اینکه زیبایی و زینتشان را آشکار کنند.

 ریشة این واژه ، برج ، در عربی در دو معنای اصلی به کار می رود: «بروز و ظهور»، و «ملجأ و مکان بلند»؛ تبرّج از معنای نخست گرفته شده است و بروج (برجهای فلکی و برج و باروهای شهر) به معنای دوم راجع است (ابن فارس ، ج 1، ص 238). راغب اصفهانی (ص 41) برج را به معنای قصر دانسته و بروج آسمانی را نیز برگرفته از همین معنا برمی شمارد؛ او معتقد است که تبرّج از تعبیر «الثوب المُبَرّج » (لباس زیبایی که صور بروج آسمانی بر آن نقش بسته ) گرفته شده ، بدینگونه که اظهار زیبایی بدان تشبیه شده است . لغویان متقدم باتوجه به معنای بروز و ظهور، تبرّج زن را به معنای اظهار زیبایی (دست و صورت ) وی دانسته اند (ابن درید، ج 1، ص 265؛ ازهری ، ج 11، ص 56، ذیل «برج »؛ فراهیدی ، ج 6، ص 115، ذیل «برج »).


معنای اصطلاحی تبرّج برگرفته از آیة 33 سورة احزاب است : «وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ وَ لاتَبرَّجْنَ تَبَرُّج الجاهلیّةِ الاُولی '...» (و در خانه های خود بمانید و به شیوة جاهلیت پیشین تبرّج نکنید؛ برای مورد دیگری از کاربرد این کلمه در قرآن رجوع کنید به نور: 60). این آیه خطاب به همسران پیامبر است ، اما در تفاسیر همة زنان را مشمول این حکم دانسته اند (ابن کثیر، ج 3، ص 796؛ قرطبی ، ج 7، جزء 14، ص 179؛ سابق ، ج 2، ص 190). گذشته از این ، بنا بر دیگر شواهد قرآنی ، بویژه آیة 35 سورة احزاب که هم مردان هم زنان مسلمان و مؤمن مورد خطاب اند و از آنجا که مردان مسلمان نیز ملزم به رعایت حدود شرعی اند، تبرّج منحصر به زنان نمی تواند باشد (رجوع کنید به طباطبائی ، ج 16، ص 313).

در قرآن کریم ، خودنمایی زنان نهی شده و به نمونه هایی از آن ــ که می توان آنها را از موارد تبرّج به شمار آورد ــ اشاره شده است ، از جمله : سخن گفتن تحریک آمیز (احزاب : 32)، نمایان ساختن زیورهایی که ظاهر نیستند، و کوبیدن پا بر زمین هنگام راه رفتن به قصد جلب توجه (نور: 31). در احادیث نیز به دیگر مصداقهای تبرّج اشاره شده و بر نهی از آنها تأکید شده است ، از جمله پوشیدن لباسهای بدن نما و تشبه به مردان ، استعمال بیش از اندازة بوی خوش و جز اینها که موجب جلب توجه مردان می شود. بیش از همه سه روایت معروف از قَتاده ، مجاهد و مقاتل نقل شده است که در هریک تبرّج در جاهلیت * به نوعی خودنمایی آشکار به قصد دلربایی از مردان تفسیر شده است (ابن کثیر، ج 3، ص 797؛ سیوطی ، ج 5، ص 197؛ سابق ، ج 2، ص 190ـ 192).

بنا بر آیات و احادیث ، فقها تبرّج را حرام شمرده اند، به این معنا که هرگونه عملی که زن به منظور خودنمایی ، جلوه گری ، جلب توجه مردان بیگانه و تأثیر در دل آنان انجام دهد مصداق تبرّجِ نهی شدة قرآنی است ؛ هرچند که نمونه ها و مصادیق آن غالباً به تناسب عادات و فرهنگ دستخوش تغییر است (مصطفوی ، ذیل «برج »؛ سابق ، ج 2، ص 190ـ192؛ زحیلی ، ج 9، ص 6852؛ سُلَمی ، ص 30ـ33).

با توجه به مصادیق قرآنی و حدیثی تبرّج می توان دریافت که این واژه تنها ناظر به پوشش ظاهری نیست بلکه بیش از آن رفتار و منش غیرمتین (در برابر عفاف ) مورد نظر است ؛ بدینسان تبرّج معنایی عامتر از حجاب * و ستر * دارد (برای آگاهی از نسبت میان این سه اصطلاح و تعریفها رجوع کنید به طوسی ، ج 7، ص 461؛ طبرسی ، ج 7، ص 242؛ شوکانی ، ج 4، ص 278؛ سلمی ، ص 28ـ29). همچنین باید متذکر شد که حدود حجاب نه از نفی تبرّج به دست می آید و نه احتراز از تبرّج به تنهایی ــ اگرچه از نظر اخلاقی قطعاً ممدوح و در مواردی ضروری است ــ موجب استغنای زنان مسلمان از حجاب است . 

منابع : علاوه برقرآن ؛ ابن درید، کتاب جمهرة اللغة ، چاپ رمزی منیر بعلبکی ، بیروت 1987ـ 1988؛ ابن فارس ، معجم مقاییس اللغة ، چاپ عبدالسلام محمد هارون ، قم 1404؛ ابن کثیر، تفسیرالقرآن العظیم ، چاپ علی شیری ، بیروت : داراحیاء التراث العربی ، ] بی تا. [ ؛ محمدبن احمد ازهری ، تهذیب اللغة ، ج 11، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم ، قاهره ] بی تا. [ ؛ حسین بن محمد راغب اصفهانی ، المفردات فی غریب القرآن ، چاپ محمد سیدکیلانی ، تهران ?] 1332 ش [ ؛ وهبه مصطفی زحیلی ، الفقه الاسلامی وادلّته ، دمشق 1418/ 1997؛ سید سابق ، فقه السنة ، بیروت 1407/1987؛ عبیدبن عبدالعزیز سلمی ، التبرّج والاحتساب علیه ، ] بی جا [ 1407/1987؛ عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی ، الدرّ المنثور فی التفسیر بالمأثور ، بیروت : دارالمعرفه ، ] بی تا. [ ؛ محمدبن علی شوکانی ، فتح القدیر ، بیروت ] بی تا. [ ؛ طباطبائی ؛ طبرسی ؛ طوسی ؛ خلیل بن احمد فراهیدی ، کتاب العین ، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی ، قم 1405؛ محمدبن احمد قرطبی ، الجامع لاحکام القرآن ، ج 7، جزء 14، قاهره 1387/1967، چاپ افست تهران 1364 ش ؛ حسن مصطفوی ، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ، ج 1، تهران 1416.

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۰ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است