سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

آداب و فضیلت به آینه نگاه کردن در احادیث و روایات

پنجشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲ ق.ظ

سرباز صفر : یکی از نعمت های بی شما خداوند زیبا، نعمت جوانی زیبایی است. پس مانند همه نعمت های خداوند شکرگزاری این نعمت نیز بر همگان واجب است. در مورد این زیبایی و جوانی احادیث و روایات زیادی وارد شده است. یکی از مواقعی که انسان باید این نعمت بزرگ را شکر کند، هنگام نگاه کردن به آیینه است.

سرباز صفر در ادامه این مطلب با استفاده از کتاب حلیةالمتقین به بیان آداب و فضیلت به آینه نگاه کردن در احادیث و روایات می‌پردازد. باشد که مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد. ان‌شاءالله

بـسـنـد مـعـتـبـر از حـضـرت صـادق عـلیـه السـلام مـنـقـولسـتـکـه رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم فرمودند که خداوند عالمیان واجب مى گرداند بهشت را از براى جوانى که بسیار نظر در آئینه کند وحمد خدا بسیار گوید بر آنکه خدا او را بصورت نیکو آفرید و او را معیوب نگردانیده است .
در بـعـضـى از روایـات مـذکـور اسـت کـه حـضـرت رسـول صـلّى اللّه عـلیه وآله وسلّم نظر میکردند در آینه وموى سرمبارک و ریش را شانه مـیـکردند و از براى اصحاب خود و زنان خود، خود را میساختند و میفرمودند که خدا میپسندد و دوست میدارد از بنده اش که چون بنزد برادران مؤ من رود از براى ایشان زینت کند و خود را بسازد.
از حـضـرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه چون در آئینه نظر کند باید که بگوید اَلْحـَمـْدُلِلّهِ الَّذى خـَلَقـَنـى فـَاَحْسَنَ خَلْقى وَصَوَّرَنى فَاَحْسَنَ صُوَرتى وَزانَ مِنّى ماشانَ مِنْ غَیْرى و اکرمنى بالاسلام .
در فـقـه الرضـا عـلیه السلام و غیر آن مذکور است که چون خواهى در آینه نظر کـنـى آیـنـه را بـدسـت چـپ بگیر و بگو بِسْمِ اللّهِ پس چون در آن نظر کنى دست راست را بـرپـیـش سـر بگذار و بر روبکش و ریش خود را بدست راست بگیر و در آینه نظر کن و بگو اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى خَلَقَنى بَشَرا سَوِیّا وَ زَیَّنَنى وَلَمْ یُشِنى وَفَضَّلَنى عَلى کَثیر مِنْ خَلْقِهِ وَ مَنَّ عَلَىَّ بِاْلاِسْلامِ وَرَضِیَهُ لِىْ دینا پس آینه را از دست بگذار و بـگـو اَلّلهُمَّ لاتُغَیّرْ مابِنامِنْ نِعَمِکَ وَاجْعَلْنا لاِءَنْعُمِکَ مِنَ الشّاکِرینَ وَلاِلا ئِکَ مِنَ الْذ اکِرینَ.
در روایـت دیـگـر وارد شده است که آئینه را بدست چپ میگیرى چون روى خود را در آئینه دیدى بگو اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى اَحْسَنَ وَاَکْمَلَ خَلْقى وَحَسنَ خَلْقى وَ خَلَقَنى خَلْقا سـَوّیـا وَلَمْ یـَجـْعـَلْنـى جَبّارا شَقیّا اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى زَیَّنَ مِنّى ماشانَ مِنْ غَیْرى اَلّلهُمَّ کَما اَحْسَنْتَ خَلْقى فَصَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَحَسِّنْ خُلُقىِ وَتَمّمْ نِعْمَتِکَ عَلَىَّ وَزَیّنى فى عـُیـُونِ خـَلْقـِکَ وَجـَمِّلْنـى فـى عـُیـُوِنِ بـَرّیـَتـِکَ وَارْزُقْنى الْقَبولَ وَ الْمَهابَةَ وَالّراءفَةَ وَالرَّحْمَةَ یااَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
در روایـت دیـگر منقولستکه حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بحضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود که یا على چون در آئینه نظر کنى بگو اَلّلهُمَّ کَما حَسَّنْتَ خَلْقى فَحَسِّنْ خُلْقى وَرِزقْى .

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

سرباز صفر

نظرات  (۸)

سپاس گذار از انرژی کلامتان هستم.. .
پایدار باشید در پناه حق.. .

خوشحال میشم به وبلاگ منم سر بزنید:
iveyemen.blog.ir
ممنونم از همراهی ارزشمندتان...
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
۰۴ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۵۵ http://naghleghol.ir/

باسلام مطلب شما در سایت نقل قول انتشار یافت

 برای نشر سریعتر مطالب خود بما پیوندید.و مطالب خود را از طریق ورود به سایت و انتخاب گزینه ارسال مطالب برای ما ارسال کنید

باتشکرمدیریت نقل قول

 



۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۲۷ مدارا/وبیان
سلام خداقوت
چند روزیه آپدیت نکردید گفتم حالی ازتون بپرسم
منتظر پست های شما هستیم
یا علی
پاسخ سرباز صفر :
سلام
ان شاءالله به روز میشیم

salam

mitunid ketab helyatolmottaghin

ro moarefi konid dustan bekhunan

unvakh shoma

mataleb karborditar bezarid

albate ghasde fozuli o dakhalato ina nadaram baradar.

پاسخ سرباز صفر :
سلام
ی بار معرفی کردم
اگ شد دوباره معرفی میکنم
یا علی
۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۱۷ علیرضا بیگدلی
باسلام
بروز هستم با عنوان :
از بازیگران مجازی تا بازی خوردگان حقیقی عفت و حیا در شبکه های اجتماعی
به آدرس زیر :
http://farhangeparvaz.blog.ir/1394/02/29/bazi1423423

باشتکر.........
فرهنگ پرواز
یاعلی ع
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
سلام
 خداقوت
 مطلب در سایت حر ف لر انتشار یافت.
التماس دعا
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
سلام، با تشکر از شما

"آداب و فضیلت به آینه نگاه کردن در احادیث و روایات"

با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/42565

در سایت "حرف تو" انتشار یافت.

چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

هدیه سایت "حرف تو" به شما: ندیدن تو تحریمی است که توان شکستن آن را نداریم.. ای کاش این جمعه برای دیدن تو به توافق برسیم! یا مهدی (عج) صلوات

یا علی
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۱ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است