سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

سبک زندگی اسلامی، سنت‌ها و آداب عمامه بستن

سه شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۰۵ ق.ظ

سرباز صفر : در بین مسلمانان در خصوص چگونگی گزینش لباس و انتخاب رنگ آن، شرایط و آداب خاص پیش بینی شده‌است. در برخی از روایات یا احادیث به پوشیدن برخی از لباس‌ها برای مردان مسلمان سفارش شده‌است. بزرگان دینی مسلمان نیز از آنها بهره می‌گرفتند تا به عنوان سنّت پذیرفته گردند و مقبول جامعه شود. سرباز صفر در ادامه این مطلب به بیان آداب و سنت های عمامه بستن از کتاب ارزشمند حلیةالمتقین می‌پردازد.

 

عمامه بر سر بستن سنت است و با عمامه تحت الحنک بستن سنت است و یکطرف عمامه را از پیش و طرف دیگر را از عقب انداختن بروش سادات مدینه مشرفه سنت است و شیخ شهید علیه الرحمه گفته است که عمامه ایستاده پیچیدن سنت است .
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که عمامه تاج عربان است هرگاه که عمامه را برطرف کنند خدا عزتشان را برطرف خواهد کرد.
در حدیث حسن از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که هر که عمامه بپیچد بر سر وتحت الحنک نبندد باو دردى برسد که دوا نداشته باشد پس ملامت نکند مگر خود را.
از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم عمامه بر سر بستند و یکطرف عمامه را بطرف پیش ‍ انداختند و دیگرى را بعقب و حضرت جبرئیل نیز چنین کردند.
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که ملائکه در روز بدر عمامه هاى سفید در سر داشته و علاقه ها انداخته بودند.
از حضرت صاد منقول است که حضرت رسالت پناه صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بر سرحضرت امیرالمؤ منین علیه السلام عمامه بدست مبارک خود پیچیدند و یک سر عمامه را از پیش رو آویختند و طرف دیگر را بقدر چهار انگشت کوتاه از عقب سر آویختند پس فرمودند که برو، رفت و فرمودند که بیا، آمد آنگاه فرمودند که چنین است واللّه تاجهاى ملائکه . در فقه رضوى علیه السلام مذکور است که هرگاه عمامه بر سر گذارى این دعا بخوان بِسْمِ اللّهِ اَللّهُمَّ اَرْفَعْ ذِکْرى وَ اَعْلِ شَاءْنى وَ اَعِزَّنى بِعزَّتِکَ وَ اَکْرِمْنى بِکَرَمِکَ بَیْنَ یَدَیْکَ وَبَیْنَ خَلْفِکَ اَللّهُمَّ تَوِّجْنى بِتاجِ الْکَرامَةِ وَ الْعِزّ وَالْقَبُولِ.
در مکارم الاخلاق از کتاب نجات نقل کرده است که این دعا را بخوان اَللّهُمَّ سَوِّمْنى بِسیماءِ الاْیمانِ وَ تَوّجْنى بِتاجِ الْکَرامةِ وَ قَلِّدْنى حَبْلَ الاِْسْلا مِ وَلا تَخْلَعْ رِبْقَةَ الاْ یم انِ مِنْ عُنُقى وگفته است که باید عمامه را ایستاده بپیچید.
حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم چند قسم کلاه داشتند که بر سر میگذاشتند. و کلاههاى دراز که برطله میگویند وارد شده است که پوشیدن آنها زى یهودان است . علما گفته اند که مکروه است .
از بعضى احادیث ظاهر میشود که پائین کلاه را شکستن و برگردانیدن مکروه است .
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که هرگاه کلاههاى ترک دار در میان امت بسیار شود زنا کردن در میان ایشان شایع شود وکلاه ترک دار ظاهرا مانند قاووق و کلاه بکتاشى وامثال آن باشد.

منبع : حلیةالمتقین

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

نظرات  (۱)

سلام
 خداقوت
 مطلب در سایت حرف لر با ذکر منبع درج گردید.
التماس دعا
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۱ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است