سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

حکمت هایی شنیدنی از کتاب «کشکول» شیخ بهایی

پنجشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵ ق.ظ

سرباز صفر : کتاب «کشکول» شیخ بهایی که به طرح مضامین اخلاقی می‌پردازد، در پنج دفتر تدوین شده و شامل پندهای اخلاقی، اجتماعی و... که به وسیله حکایت، تفسیر، قرآن، اشعار ذکر شده است، در زمینه سبک زندگی می‌تواند راهگشا باشد. سرباز صفر به مناسبت فرا رسیدن روزبزرگداشت شیخ بهایی تعدادی از حکمت‌های آن را ارائه می‌دهد.

 

 مخیر ماندن بین دو رکعت نماز و ورود به بهشت

یکی از اصحاب روزی به یارانش می‌گفت: اگر به ورود به بهشت و گزاردن دو رکعت نماز مخیر می‌شدم، گزاردن دو رکعت نماز را بر می‌گزیدم، او را گفتند: چگونه؟ گفت: زیرا که در بهشت به حظ خود مشغول خواهد شد و در گزاردن دو رکعت نماز، به حق پروردگار خویش.

ماجرای رحمت خدا به یک عارف ناامید!

در احیاء آمده است: عارف شبلی را به خواب دید و او را پرسید که: خداوند با تو چه کرد؟ گفت: با من ستیزه کرد تا نومید شدم، پس چون نومیدیم را دید، مرا در رحمت خود فرو برد.

مدارا با بندگان در ایستگاه حسابرسی

کسی، صاحب کمالی را در خواب دید و از حالش پرسید و او خواند: به حساب ما رسیدند، پس آنگاه منت گذارد و ما را آزاد ساختند، آری! شیوه شهر یاران با بندگان خود چنین است، که با آنان مدارا کنند.

آرزویی که عبدالملک بن مروان هنگام مرگ کرد

عبدالملک بن مروان به هنگام مرگ از کاخش، گازری را که لباس‌های شسته شده را به زمین می‌زد، نگاه کرد و گفت: ای کاش من لباسشو بودم! و عهده‌دار خلافت نشده بودم! پس سخنش به (ابوحازم) رسید و در پاسخ گفت: سپاس پروردگار را که آنان را در مرتبه‌ای قرار داد که چون مرگشان فرا رسید، آرزوی آن کنند که در مقامی باشند که ما، در آنیم و چون مرگ ما فرا رسد، آرزو نکنیم که در مقام آنان باشیم.

کلید‌‌هایی که برای ورود به بهشت لازم است+ پاسخ رسول خدا(ص)

معاذ بن حبل گفت: پیامبر(ص) را گفتم: مرا به کاری آگاه کن که به بهشتم برد! و از آتش دوزخ دور دارد، رسول(ص) گفت: از کار بزرگی سؤال کردی. اما بر کسی که آن را انجام دهد دشوار نیست. خدا را بندگی کن و هیچ چیز را انباز او قرار مده! و نماز به پا دار! و زکات بده! و در ماه رمضان روزه بگیر و حج خانه خدا را به جای آر! پس آن گاه گفت: خواهی ترا به درهای خیر هدایت کنم؟ گفتم: آری! این فرستاده خداوند!

گفت: روزه همچون سپری است و صدقه آتش خطاکاری‌ها را خاموش می‌کند، همچنان که آب، آتش را فرو می‌نشاند، نماز انسان در دل شب، شعار نیکوکاران است، سپس این آیه را خواند: «تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ ٱلْمَضَاجِعِ...»، سپس گفت: خواهی تو را به اساس هر کار و ستون استوار و نقطه اوج آن را آگاه کنم؟ گفتم: آری! این فرستاده پروردگار!

گفت: پایه آن اسلام است و ستون استوار آن نماز و نقطه اوج آن جهاد در راه خدا است، سپس گفت: خواهی تو را به اساس کلی آن را آگاه کنم؟ گفتم: آری! این فرستاده خدا! گفت: این را در اختیار خود بگیرد و به زبانش اشاره کرد، گفتم: آیا ما را به آنچه گوییم بازخواست کنند؟ گفت: ای معاذ! مادرت به عزاید بنشید! جز این است که مردمی که به رو، یا دماغ در آتش افتد، درو شده زبان‌های خود بوده‌اند.

قضا کردن نماز 30ساله یک زاهد!

زاهدی گفته است: نماز 30 ساله خود را که در صف نخست نمازگزاران بجا آورده بودم، به ناچار به قضا برگردانم. از آن روی، که روزی به سببی درنگ کردم و در صف نخست، جایی نیافتم، پس در صف دوم ایستاد، اما خود را بدین سبب از دیگران شرمساز دیدم و پیشی گرفتم و به صف نخست آمدم و از آنگاه دانستم که همه نیازهایم، آلوده به ریا و آکنده از لذت توجه مردم به من بوده است و اینکه ببینند که من از پیشگامان کارهای نیک بوده‌ام.

نسخه عجیب یک طبیب

تنی از ابدال گفته است که: در بلاد مغرب، گذرم به پزشکی افتاد که بیمارانی نزد او بودند و برای آنان شیوه درمانشان می‌گفت. پس، پیش رفتم و گفتم: خدا بر تو ببخشاید بیماری مرا درمان کن! ساعتی در چهره من نگریست و گفت: ریشه‌های فقر و برگ صبر و هلیله فروتنی را بگیر! و در ظرف یقین جمع کن! و آب خوف بر آن ریز! و آتش اندوه در زیر آن بیفروز! سپس آن را در صافی مراقبه بپالای! و در جام خرسندی ریز و با شراب توکل بیامیز و با دست صدق آن را بخور و با کاسه استغفار آن را بیاشام و سپس، با آب پرهیزکاری دهان خود را شستشو ده! و از حرص بپرهیز! پس، امید که پروردگار، تو را شفا دهد.

همنشینان بهلول در قبرستان!

پارسایی گفت: روزی به یکی از گورستان‌ها رفتم و بهلول را دیدم و او را گفتم: اینجا چه می‌کنی؟ گفت: با گروهی همنشینی دارم، گفت: که مرا نمی‌آزارند و اگر از یاد آخرت باز مانم، آگاهم کنند و اگر پنهان شوم، از من پنهان نشوند.

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

نظرات  (۴)

Thanks for sharing your thoughts on حکمت.
Regards
۰۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۵۰ حرف لر کانون وبلاگی لرستان
ُلام
 خداقوت
مطلب در سایت حرف لر با ذکر منبع درج گردید.
 التماس دعا
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

سلام، با تشکر از شما

"حکمت هایی شنیدنی از کتاب «کشکول» شیخ بهایی"

با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/41869

در سایت "حرف تو" انتشار یافت.

چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

هدیه سایت "حرف تو" به شما: امام خامنه ای: فرزندان بسیجی ام! با حضور خود در هر صحنه ای که لازم است دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازید. بسیج یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه میدان ها.

پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
ســـلام ...

مــا برگشـــــتیـــم ...

یـــــاس نبــــى بـا 【دیگـر قــامـتــم اســتـوار نیسـت】بــــروز میــباشـد ...

منتــــطر حضـــور ســـبزتــان هســــتیم ...

التـــــــمــاس دعـــــــای فــــــــــــــرج + شــــــهــادتـــــــــــــ ...

یـاعــــــــلـى ...
پاسخ سرباز صفر :
سلام
ممنون از دعوتتون

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۱ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است