سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

در چه ظرفی غذا بخوریم؟ بهترین ظرف از نظر اسلام

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۴۵ ب.ظ

دین اسلام به عنوان یک دین جامع برای ریز ترین اتفاقات زندگی انسان برنامه دارد تا جایی که حتی خیلی از انسان ها باور نکنند که دین اسلام تا این اندازه در زندگی انسان ریز شده است. یکی از کار های روز مره انسان خوردن است که به صورت طبیعی درون یک ظرف صورت میگیرد. در این مطلب به بیان ویژگی های این ظرف از نظر اسلام خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

جـایـز نـیـسـت خـوردن و آشـامـیـدن در ظـرف طـلا و نـقـره و در اسـتـعـمـال غـیـراکـل و شرب خلافست و احوط اجتناب است و همچنین در نگاهداشتن براى زینت احـوط اجتنابست و بعضى گفته اند طعامى را که در ظرف طلا و نقره کنند حرام میشود اگر چـه طـعـام را در جـاى دیـگـر کـنـنـد و اگـر چـه دلیـلى نـدارد امـا احـوط اجـتـنـابست و جمعى بـاطـل مـیـدانـنـد وضوئى را از ظرف طلا و نقره بسازند و در مانند سرمه دان و عنبر چه و سرقلیان و قندیلها که هر دو طرفش گشوده باشد که در مشاهد مشرفه میآویزند و ظرف مـصـحـف ودعـا و آئیـنـه را بطلا و نقره گرفتن بلکه چوب ونیرا بنقره گرفتن خلافست و احوط در همه اجتناب است اگر چه حرمت اینها بر فقیر ثابت نیست و در نعلبکى قلیان که از نقره و طلا باشد احتباط بیشتر باید کرد ومکروهست از ظرف نقره کوب وطلا کوب چیزى خـوردن و آشـامیدن و اگر بخورد بهتر است که دهانرا که بموضع طلا و نقره نرساند و اشـهـر مـیـان عـلمـاءِ آنـسـت کـه جـایـز نـیـسـت اسـتـعـمـال پـوسـت مگر پوست حیوانى که در حـال حـیـوة پـاک بـاشـد و آنـرا بـعـنـوان مشروع کشته باشند یا از دست مسلمانى گرفته باشند و حرام است استعمال پوست حیوان مرده و همچنین پوستى که یافته باشند اگر چه گمان باشد که از دست مسلمان افتاده است مثل کفش در مسجد مسلمانان و بعضى گفته اند که جـایـز اسـت اسـتـعـمـال مـیـتـه در عـمـلى کـه مـشـروط بـطـهـارت نـبـاشـد مـثـل آب بـزراعـت و حـیـوانـات دادن و امـثـال ایـنـهـا وایـن قـول قـویـسـت و احـوط اجـتـنـابـسـت و هـمـچـنـیـن بـعـضـى جـایـز دانـسـتـه انـد اسـتـعـمـال پوستى را که ظن بهم رسد که آنرا کشته اند یا از دست مسلمانى افتاده است و خـالى از قـوتـى نیست و احوط اجتناب است و پوست حیوان طاهرى که گوشت آنرا نخورند وقـابـل تـذکـیـه بـاشـد اسـتـعـمـال مـیـتـوان کـرد امـا پـیـش از دبـاغـى کـردن مـکـروه اسـت اسـتـعمال آن و ظرفى که در آن شراب کرده باشند هر چند نجاست در آن نفوذ نکرده باشد مثل شیشه ومس بشستن پاک میشود و همچنین هر چه کاشى داشته باشد و منفذى نداشته باشد کـه شـراب در جـرم آن جـا کـنـد و در مـثـل سـبـو و کـدو و خـم بـى کـاشـى و امثال اینها خلافست و اشهر آنستکه بآب کشیدن پاک میشود خصوصا در وقیتکه آنقدر در آب بگذارند که آب در آن نفوذ کند و اثر شراب در آن نماند و احوط اجتنابست .
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقولستکه هر که دردنیا از ظرف طلا و نقره آب خورد و در آخرت از ظروف طلا و نقره بهشت محروم باشد.
بـسـنـد مـعـتـبـر مـنـقـول اسـت کـه محمدبن اسمعیل بن بزیع از جناب امام رضا علیه السلام سـئوال کرد از ظروف طلا و نقره حضرت اظهار کراهت فرمودند گفت بما روایت رسیده است کـه امـام موسى علیه السلام آئینه داشتند که بنقره گرفته بودند آنجناب فرمودند که نـه الحـمـدللّه هـمـیـن حـلقـه داشـت از نـقـره و آن آئیـنـه الحـال نـزد من است و فرمود که برادرم عباس را چون ختنه میکردند براى او چوبى ساخته بـودنـد و آنـرا بـنـقـره گـرفـتـه بـودند که فبضه نقره اش نزدیک به ده درهم بود که ششصد و سى دینار عجمى باشد حضرت امام موسى علیه السلام فرمود که آنرا شکستند.
در حـدیـث مـعـتـبـر از حـضـرت مـوسـى بـن جـعـفـر عـلیـه السـلام منقول است که ظرف طلا و نقره متاع جماعتى است که یقین بآخرت ندارند.
در حدیث دیگر از عمروبن ابى المقدام منقول است که ظرفى آوردند بنزد حضرت امام جعفر صـادق عـلیـه السـلام کـه آب بـخورند پاره از نقره بر آن چسبانیده بودند دیدم آنجناب بدندان خود آنرا از آنطرف میکندند.
در حـدیـث موثق از آنجناب منقول است که مکروه است آب خوردن از ظرفیکه نقره کوب باشد یـا بـعـضـى از آن نقره باشد و روغن مالیدن از روغن داد چنین و شانه کردن از شانه چنین مکروه است .
در حـدیـث معتبر از آنجناب منقول است که کراهت دارد خوردن چیزى که در سفالى که از مصر میآورند پخته باشند.
در روایـت مـوثـق از جـنـاب امـام رضـا عـلیـه السـلام مـنـقـول اسـت که طعال مخورید در ظرفهاى سفالى که از مصر میآورند و از بزیع بن عمر مـنـقـول اسـت کـه بـخـدمـت امـام مـحـمـد تـقـى عـلیـه السـلام آمـدم دیـدم کـه حـضـرت طـعـام تـنـاول مـى فـرمـودنـد در مـیـان کـاسـه سـیـاهـى کـه در مـیـان آن بـرنـگ زرد سـوره قل هو اللّه احد نقش کرده بودند.

منبع : حلیة المتقین

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

نظرات  (۲)

سلام
خداقوت
قبول باشه طاعات

بسیار عالی
پاسخ سرباز صفر :
سلام
خواهش میکنم
قبول حق
وبلاگ خوبی داری
به وبلاگ منم سر بزن و نظر بده

www.TehranDl.Blog.ir
تهران دانلود

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۲ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۲ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است