سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

سرباز صفر : در بین مسلمانان در خصوص چگونگی گزینش لباس و انتخاب رنگ آن، شرایط و آداب خاص پیش بینی شده‌است. در برخی از روایات یا احادیث به پوشیدن برخی از لباس‌ها برای مردان مسلمان سفارش شده‌است. بزرگان دینی مسلمان نیز از آنها بهره می‌گرفتند تا به عنوان سنّت پذیرفته گردند و مقبول جامعه شود. سرباز صفر در ادامه این مطلب به بیان سنت‌ها و آداب پوشیدن کفش و چگونگی آن از کتاب ارزشمند حلیةالمتقین می‌پردازد.

 

رنگ نعلین وموزه و کفش و چگونگى آنها

بهترین رنگها در نعل و کفش رنگ زرد است و بعد از آن سفید و بهتربن رنگها در موزه و چکمه سیاه است و در سفر سرخ خوبست و در حضر کراهت دارد و در نعل سنت استکه پیش و عقبش بلند باشد و میانش تهى باشد و همه اش برزمین نچسبد و غیراین مکروه است و ظاهرا که کفش نیز این حکم دارد که کفش سر پائى مکروه باشد.
بسند معتبر از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه کفش نیکوپوشیدن بدنرا از بلاها نگاه میدارد و معین است بر تمامى نماز و وضو.
در حدیث دیگر فرمود که هر که خواهد عمرش دراز باشد چاشت را بامداد بخورد و کفش نیکو بپوشد و ردا و بالاپوش را سبک کند و با زنان بسیار جماع نکند.
حضرت صادق علیه السلام فرمود اول کسیکه نعلین پوشید حضرت ابراهیم علیه السلام بود.
در حدیث معتبر از آنحضرت منقولستکه نعل هموار پوشیدن که همه اش بر زمین رسد پوشش یهودان است و بر مذمت این قسم احادیث بسیار وارد شده است .
در احادیث معتبره وارد شده استکه نعل سیاه مپوش که چشم را ضعیف میکند و ذکر را سست میکند و مورث اندوه و غم است و بر تو باد بنعل زرد که چشم را جلا میدهد و ذکر را سخت میکند و غم را برطرف میکند و پوشش پیغمبران است .
در حدیث دیگر وارد شده است که پوشیدن نعل سیاه موجب خیلا وتکبراست و هر که بپوشد در روز قیامت باجباران محشور شود.
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقولستکه هر که نعل زرد بپوشد تا آنرا پوشیده باشد در شادى و سرور باشد زیرا که حق تعالى در وصف بقره بنى اسرائیل میفرماید که صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُّرُالْنّاظِرینَ یعنى زرد بسیار زردى که شاد گردانند نظر کنند گانرا.
بسند معتبر از سدیر صراف منقولستکه بخدمت امام جعفر صادق علیه السلام رفتم و نعل سفید پوشیده بودم فرمود که آیا دانسته این نعل را پوشیده پس فرمود هر که داخل بازار شود ونعل سفیدى بخرد کهنه نکند آنرا مگر آنکه کسب کند مالى را از جائى که گمان نداشته باشد راوى گوید که سدیر مرا خبر داد که هنوز آن نعل کهنه نشده بود که صد اشرفى از جائى بدستم آمد که گمان نداشتم .
در حدیث دیگر وارد است که هر که نعل زرد یا سفید بپوشد او را مال و فرزندان بهم رسد و هر که نعل سیاه بپوشد هیچیک را نیاید.
در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه موزه پوشیدن نور چشم را زیاد میکند.
در روایت دیگر فرمود که مداومت پوشیدن موزه امان میدهد از مرض سل و از مرگ بدو داد.
درفى روایت میکند که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را دیدم در سفر موزه سرخ پوشیده بودند پرسیدم که این موزه سرخ چیست فرمود که این را از براى سفر گرفته ام و براى گل وباران خوبست اما در حضر هیچ رنگ بهتر از سیاه نیست .

در آداب پوشیدن نعل و موزه و کفش
بسندهاى معتبر از حضرت امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیه السلام منقولستکه چون نعل بپوشى ابتدا بپاى راست بکن و در وقت کندن ابتدا بپاى چپ کن و فرمودند که هر که بایکتاى کفش براه رود یعنى یکپا درکفش و دیگرى برهنه شیطان براو دست یابد و دیوانه شود.
از عبدالرحمن بن کثیر منقولستکه گفت در خدمت حضرت صادق علیه السلام براهى میرفتم بند نعل آنحضرت گسیخت من بند دیگر از آستین خود بدر آوردم و نعل را باصلاح آوردم و حضرت دست بردوش من انداخته بودند پس فرمودند هر که نعل مؤ منى را بردارد براى اصلاح آن چون در قیامت از قبر بیرون آید حقتعالى او را برناقه گرم روى سوار کند تا در بهشت را بکوبد.
از یعقوب سراج منقولستکه براهى در خدمت آنحضرت مى رفتم بند نعل آنحضرت پاره شد حضرت پاى پیاده روان شدند عبداللّه بن ابى یعفور بند نعل خود را گشود و بنزد آنحضرت آورد قبول نفرمود و گفت صاحب مصیبت اولى است که برآن صبر نماید.
عبدالرحمن بن ابیعبداللّه روایت کرده استکه در خدمت آنحضرت بدیدن شخصى رفتم چون داخل شدند نعل را از پا بیرون آوردند و فرمودند که نعلها را بیرون آورید که کندن نعل راحت قدم است .
منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم نهى فرمود از راه رفتن با یکتاى نعل و از ایستاده پوشیدن نعل دور نیست که کراهت ایستاده پوشیدن مخصوص نعلى باشد که بندهایش را میباید بست .
در حدیث دیگر از آنحضرت منقولستکه سه چیز است هر که کند بیم آن هست که دیوانه شود: غایط کردن در میان قبرها و با یکتاى موزه راه رفتن و در خانه تنها خوابیدن .
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مقولستکه مداومت بر پوشیدن موزه امان مى دهد از خوره .
در فقه الرضا مذکور است که چون خواهى موزن یا کفش بپوشى ابتداى بپاى راست کن و بگو: بِسْمِ اللّه وَبِاللّهِ وَ الْحَمْدُلِلّهِ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَلّل هُمَّ وَطّىْ ء قَدَمى فى الدُنیا وَاْلا خِرَةِ وَ ثَبّتْهُما عَلَى الاَیمانِ وَلا تُزَلْزِلْهُما یَوْمَ زِلْزِلَةِ اْلاَ قَدام اَلّلهُمَّ وَقِنِى مِند جَمیع اْلافاتِ وَالْعاهاتِ وَمِنَ اْلاَذى و چون خواهى بکنى بگو: اَلّلهُمَّ فَرِّجْ عَنى کُلَ غَمٍّ وَهَمّ وَلا تَنْزَعْ عَنّى حُلَّةَ الاْیمان .
در مکارم الاخلاق از کتاب نجات نقل نموده که موزه و نعل را نشسته بپوش و در قت پوشیدن بگو:بِسْمِ اللّهِ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ وَطِّىْء قَدَمَىَّ فى الدُّنْیا وَاْلاخِرَةِ وَ ثَبّتْهُما عَلى الصِّراطِ یَوْمَ تَزِّلُ فیه اْلاَقدامِ و در وقت کندن ایستاده بکن و بگو:بِسْمِ اللّهِ اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذى رَزَقَنى ما اَقى بِهِ قَدَمَىَّ مِنَ اْلاَذى اَلّلهُمَّ ثَبِّتْهُما عَلى صِرطِکَ وَلا تَزِلْهُما عَنْ صِراطِکَ السَوِىّ.

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

سرباز صفر

نظرات  (۵)

۲۶ تیر ۹۵ ، ۱۲:۲۵ علی گرمابی
سلام گرمابی هستم جسارتا شما طلبه اید؟ یا می خواید طلبه شوید؟؟؟؟؟؟؟





به وبلاگ هویج بیشتر سر بزنید لطفا بای بای
پاسخ سرباز صفر :
طلبه ام ولی نه روحانی
چطور؟
۲۶ تیر ۹۵ ، ۱۲:۲۱ علی گرمابی
سلام ببخشید جسارت نباشه ها ولی شما طلبه اید
پاسخ سرباز صفر :
سلام
:)
ینی چی من طلبه ام؟

سلام، با تشکر از شما

"سبک زندگی اسلامی، سنت‌ها و آداب پوشیدن کفش و چگونگی آن"

با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/42305

در سایت "حرف تو" انتشار یافت.

چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

هدیه سایت "حرف تو" به شما:  بهترین رنگ ازنگاه قرآن:«صبغة اللَّه و من أحسن من اللَّه صبغة و نحن له عابدون»«رنگ خدایى (بپذیرید: رنگ ایمان و توحید و اسلام) و چه رنگى از رنگ خدایى بهتر است؟ و ما تنها او را عبادت مى‏کنیم.»

 

یا علی

پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

با سلام و خسته نباشید

مطلب شما در باشگاه وبلاگی " قلم سپید " منتشر گردید

http://qalamesepid.ir/content/21831/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D9%88-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%86

در صورت  مطلب جدید لینک مطلب را در سایت قلم سپید ثبت نمایید


هدیه سایت قلم سپید به شما

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : کسی که نظر به نامحرم را از خوف خداوند ترک کند ، خداوند به او ایمانی عطا می کند که شیرینی آن را در قلبش می یابد .( الحکم الزاهره ، ج 1 ، ص 301 )


پاسخ سرباز صفر :
سلام تشکر
۱۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۳۴ مدیریت قلم تو
با سلام

وبلاگ نویس فرهیخته ، مطلب شما در سایت قلم تو منتشر گردید
منتظر مطالب خوب شما هستیم.
لینک مطلب شما :
http://ghalameto.ir/news/7644/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D9%88-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%86
هدیه سایت:
در هر ظرفی که چیزی بگذارند گنجایشش تن می شود مگر ظرف دانش که هر چند بر آن بیفزایند رو به فراخی می رود .امام علی (ع)
با تشکر فراوان

سایت قلم تو
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۲ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۲ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است