سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

سرباز صفر : در بین مسلمانان در خصوص چگونگی گزینش لباس و انتخاب رنگ آن، شرایط و آداب خاص پیش بینی شده‌است. در برخی از روایات یا احادیث به پوشیدن برخی از لباس‌ها برای مردان مسلمان سفارش شده‌است. بزرگان دینی مسلمان نیز از آنها بهره می‌گرفتند تا به عنوان سنّت پذیرفته گردند و مقبول جامعه شود. سرباز صفر در ادامه این مطلب به بیان سنت‌ها و آداب پوشیدن لباس زیر و لباس نو از کتاب ارزشمند حلیةالمتقین می‌پردازد.

در بیان آداب زیرجامه پوشیدن
از حضرت ابى عبداللّه علیه السلام منقول است که حقتعالى وحى فرمود بحضرت ابراهیم که زمین بمن شکایت مى کند از دیدن عورت تو، پس میان عورت خود و زمین حجابى قراده ، پس زیر جامه تا زانو بعمل آورد وپوشید.
از جامع بزنطى روایت شده است که هر که زیرجامه را ایستاده بپوشد تا سه روز حاجتش برآورده نشود.
در فقه رضوى مذکور است که زیر جامه را نشسته بپوش و ایستاده مپوش که مورث هلاک وز رداب و عم والم میشود و در وقت پوشیدن این دعا را بخوان بِسْمِ اللّهِ اَللّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَتى وَلاتَهْتِکْنى فى عَرَصاتِ الْقیامَةِ وَاعْفُ فَرْجى وَلا تَخْلَعْ عَنّى زَینَةَ الاَْیِمانِ.
و در مکارم الاخلاق از کتاب نجات نقل کرده است که این دعا بخوان اَللّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَتى وَ امنْ رَوْعَتى وَ اعْفُ فَرْجى وَلا تَجْعَلْ لِلشَّیطانِ فى ذلِکَ نَصیبا وَلا لَهُ اِلى ذلِکَ وُصُولاً فَیَضَعُ لِىَ المَکایِدَ وَیُهَّیِجُنى لاِْرتِکابِ الْمَحارِم .
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که پیغمبران علیهم السلام پیراهن را پیش از زیر جامه میپوشیدند.
در روایت دیگر وارد شده است که ایستاده و روبقبله و روبآدم مپوش .
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که زیر جامه را ایستاده پوشیدن مورث اندوه است .
در آداب جامه نو بریدن و پوشیدن
بسند صحیح از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که چون کسى جامه نو بپوشد این دعا بخواند: اَللّهُمِّ اجْعَلْهُ ثَوْبَ یُمْنِ وَتُقى وَبَرَکَةَ اللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ حُسْنَ عِبادَتِکَ وَ عَمَلاً بِطاعَتَکِ وَاَداءَ شُکْرَ نِعْمَتِکَ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى کَسانى ما اُوارى بِهِ عَوْرَتى وَاَتَجَّمَلُ بِهِ فى النّاسِ و بسند معتبر از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم این دعا را تعلیم مى نمود که در وقت پوشیدن جامه نو بخوانم :اَلْحَمْدُلِلّهِ الِّذى کَسانى مِنَ الْلّباسِ ما اَتَّجِمَّلُ بِهِ فى النّاسِ اَللّهُمَّ اجْعَلْها ثِیابَ بَرَکَةٍ اَسْعى فیها لِمَرْضاتِکَ وَ اَعْمُر فَیه مَساجِدَکَ پس فرمود یا على هر که ایندعا بخواند چون جامه را بپوشد آمرزیده شود.
درحدیث دیگر از حضرت موسى بن جعفر منقول است که سزاوار است کسى که جامه نو بپوشد دست بر آن بمالد و بگوید:اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى کَسانى ما اُوارى بِهِ عَوْرَتى وَاْتَجَمَّلُ بِهِ فى النّاسِ وَ اَتَزَیَّنُ بِهِ بَیْنَهُمْ.
از حضرت ابیعبداللّه علیه السلام منقول است که هر که آبى در ظرف نوى بکند و سى و دو مرتبه سوره انا انزلناه فى لیلة القدر بر آن بخواند و بر جامه نو بپاشد در هنگام پوشیدن پیوسته در فراخى روزى باشد تا تارى از آن جامه باقى باشد.
در حدیث دیگر از آنحضرت مرویست که چون جامه نو بپوشى بگو لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ مُحَّمَدٌرَسوُلُ اللّهِ تا از آفتها نجات یابى و چیزى را که دوست دارى بسیار آنرا یاد مکن که آنرا درهم میشکند و چون بکسى کارى داشته باشى در غایبانه او را دشنام مده که در دل وا اثر میکند.
بسند معتبر منقول است که حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام چون جامه میپوشیدند جامه ها را در جانب راست میگذاشتند و چون رخت نو میپوشیدند قدح آبى میطلبیدند و سوره قل هواللّه احد و آیة الکرسى و سوره قل یا ایهاالکافرون هر یک را ده نوبت در آن ظرف مى خواندند و آن آب را بر جامه میپاشیدند و مى فرمودند هر که چنین کند پیوسته در فراخى روزى باشد مادامکه تارى از آن جامه باقى است .
بسند معتبر از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که چون خداى تعالى جامه نو بکسى عطا فرماید و بپوشد باید که وضو بسازد و دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت سوره حمد و آیة الکرسى و قل هواللّه احد واناانزلناه فى لیلة القدر بخواند پس حمد کند خداوندى را که عورت او را پوشاند و درمیان مردم او را مزین ساخت و بسیار بگوید لاحَوْلَ وَلاقُوّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ پس اگر چنین کند در آن جامه معصیت خدا نکند و بعدد هر تاریکه در آن جامه است ملکى خدا را بپاکى یاد کند وبراى او استغفار کند وبراو ترحم کند.
بسند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که جامه نو ببرد و آبى درظرفى کند و سى وشش مرتبه سوره اناانزلناه فى لیلة القدر بخواند هرگاه که بآیه تنزل الملائکة برسد اندکى از آب را نرم بجامه بپاشد پس دو رکعت نماز بکند و دعا کند و بگوید اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى رَزَقَنى ما اَتَجَمَّلُ بِهِ فى النّاسِ وَ اُوارى بِهِ عَوْرَتى وَ اُصَلِّى فیهِ لِرَبّى و خدا را شکر کند پیوسته در فراخى نعمت باشد تا آن جامه کهنه شود.

منبع : حلیةالمتقین

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

نظرات  (۵)

سلام
 خداقوت
 مطلب در سایت حر فلر درج گردید.
 التماس دعا
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
تشکر و سپاس
پاسخ سرباز صفر :
سلام
خواهش میکنم

سلام، با تشکر از شما

"سبک زندگی اسلامی، سنت‌ها و آداب پوشیدن لباس زیر و لباس نو"

با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/42081

در سایت "حرف تو" انتشار یافت.

چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

هدیه سایت "حرف تو" به شما: امام جواد - علیه السلام - فرمود: هرکس بر بالین قبر مؤمنی حضور یابد و رو به قبله بنشیند و دست خود را روی قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره مبارکه :«إنّا أنزلناه» را بخواند از شداید و سختیهای صحرای محشر در أمان قرار می گیرد.


یا علی

پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
۰۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۴۵ مدیریت قلم تو

با سلام

 

 

مطلب شما در باشگاه وبلاگنویسان ایرانی " حرف تو " منتشر گردید

لینک مطلب شما در سایت حرف تو:

 http://harfeto.ir/?q=node/42059

هدیه سایت قلم تو به شما :

بهترین وقت دعا سحرگاهان است . پیامبر اکرم (ص)

 
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
۰۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۰۰ مدیریت قلم تو
با سلام

وبلاگ نویس فرهیخته ، مطلب شما در سایت قلم تو منتشر گردید
منتظر مطالب خوب شما هستیم.
لینک مطلب شما :
http://ghalameto.ir/news/7535/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%86%D9%88
هدیه سایت:
ایستاده آب آشامیدن در روز غذا را هضم و گوارا می کند و در شب ایستاده آب آشامیدن زرد آب می آورد.امام صادق(ع)
با تشکر فراوان

سایت قلم تو
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۱ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است