سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

سبک زندگی اسلامی، سنت‌ها و آداب پوشیدن و کندن لباس

چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۲:۲۰ ب.ظ

سرباز صفر : در بین مسلمانان در خصوص چگونگی گزینش لباس و انتخاب رنگ آن، شرایط و آداب خاص پیش بینی شده‌است. در برخی از روایات یا احادیث به پوشیدن برخی از لباس‌ها برای مردان مسلمان سفارش شده‌است. بزرگان دینی مسلمان نیز از آنها بهره می‌گرفتند تا به عنوان سنّت پذیرفته گردند و مقبول جامعه شود. سرباز صفر در ادامه این مطلب به بیان سنت‌ها و آداب پوشیدن و کندن لباس از کتاب ارزشمند حلیةالمتقین می‌پردازد.

 

 

از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقولستکه نهى فرمود از عریان شدن در شب و روز از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه هرگاه مرد عریان شود شیطان بسوى او نظر میکند و طمع میکند در آنکه او را به معصیت در آورد. و فرمود سزاوار نیست مرد را که جامه خود را از ران خود دور کند وقتیکه در میان جماعتى نشسته باشد و فرمود که چون جامه را از بدن بیرون آورید بسم اللّه بگوئید تا جنیان نپوشند و اگر نگوئید جنیان آنجامه را میپوشند تا صبح .
از حضرت صادق علیه السلام منقول استکه سزاوار نیست زن مسلمان را که روپاک یا پیراهنى بپوشد که ته نمایان باشد.
از حضرت امام محمدباقر علیه السلام منقولستکه عرض مقنعه حضرت فاطمه علیه السلام آنقدر بود که تانصف بازوى آنحضرت میرسید وهمه زنانرا باید که چنین کنند.
از حضرت صادق علیه السلام بسند معتبر منقول استکه ادناى اسراف آنستکه جامه اندرون وبیرون یکى باشد.
در حدیث دیگر منقولستکه اسحق بن عمار از آنحضرت پرسید که میتواند بود مؤ من ده پیراهن داشته باشد فرمود بلى گفت که بیست پیرهن فرمود بلى این اسراف نیست اسراف آنست که جامه که باید براى زینت نگاه داشته بعوض جامه که در وقت دیگر بپوشند بپوشى .
در روایت دیگر از حضرت امام موسى سؤ ال کردند که کسى ده پیراهن داشته باشد اسراف است فرمودند که نه بلکه از براى محافظت جامه این بهتر است ، بلکه اسراف آنستکه جامه نگاهداشتنى را در جاهاى کثیف بپوشى .
از حضرت باقر منقول استکه کوتاه کردن جامه راحت جامه است و بیشتر بافى میماند وفرمود که جامه پاکیزه پوشیدن دشمن را منکوب میکند.
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول استکه شستن جامه اندوه و غم را برطرف میکند و موجب قبولى نماز میگردد.
حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم فرمود که هر که جامه پوشد باید پاکیزه باشد.
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه شش چیز است که ازاخلاق قوم لوط است کمان گلوله انداختن و سنگریزه انداختن بیکدیگر و قندران خائیدن در راهها و جامه برزمین کشیدن از روى تکبر و بندهاى قبا و پیراهن را گشودن .
بسند معتبر منقول استکه شخصى بخدمت حضرت صادق علیه السلام آمد دید که گریبان جامه را پنبه کرده اند آنشخصى بتعجب نظر میکرد حضرت فرمود که چرا چنین نظرمیکنى گفت از پینه جامه تعجب میکنم . کتابى در پیش حضرت علیه السلام گذاشته بود فرمود بخوان . در آنجا نوشته بود که ایمان ندارد کسى که حیا ندارد و مال نیست کسى را که معیشت باندازه نمى کند و نو نیست کسى را که جامه کهنه ندارد.
حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود که آنقدر پینه برجامه خود زدم که شرم کردم از آنکس که بر آن پینه میزد.
از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه هر که گریبان جامه را پینه زند و کفش را پینه کند و چیزیکه براى خانه خرد بردارد بخانه برد از تکبر ایمن گردد.

منبع : حلیةالمتقین

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

نظرات  (۱)

۱۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۴۷ مدیریت قلم تو
با سلام

وبلاگ نویس فرهیخته ، مطلب شما در سایت قلم تو منتشر گردید
منتظر مطالب خوب شما هستیم.
لینک مطلب شما :
http://ghalameto.ir/news/7567/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D8%AF%D9%86-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3
هدیه سایت:
سه چیز حافظه را زیاد میکند و بلغم را از بین می برد : قرائت قران خوردن عسل و جویدن کندر . امام علی(ع)
با تشکر فراوان

سایت قلم تو
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۱ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است