سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

تفاوت فضیلت به دست کردن انواع انگشتر

دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۷ ب.ظ

سرباز صفر : یکی از مستحبات بسیار سفارش شده توسط ائمه علیه السلام به دست کردن انگشتر است. در روایات متعددی به دست کردن انگشتر یکی از نشانه‌های شیعیان خوانده شده است. برای هر انگشتر سنگی است و برای هر سنگی فضیلتی.

سرباز صفر در این مطلب سعی در بررسی تفاوت فضیلت به دست کردن انواع انگشتر دارد. باشد که مورد توجه عزیزان واقع شود.

 

در فضیلت عقیق
منقولست که حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام چهار انگشتر در دست میکردند انگشتر یاقوت براى شرافت و زینتش و فیروزه براى نصرت و یاریش و حدید صینى براى قوتش و عقیق براى حرز و دفع دشمنان وبلاها. و در حدیث صحیح از حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام مرویستکه عقیق فقر و درویشى را برطرف میکند و در دست کردن عقیق نفاق را زایل میکند.
در حدیث صحیح دیگر از آنحضرت منقولستکه هر که قرعه بانگشتر عقیق بزند بهره او تمامتر بیرون میآید.
در حدیث معتبر از حضرت امام جعفر علیه السلام منقولستکه انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هر که انگشتر عقیق داشته باشد امید هست که عاقبتش مقرون بخیر ونیکى باشد.
از ربیعة الراوى منقولستکه در دست حضرت امام زین العابدین علیه السلام انگشتر عقیق دید پرسید که این چه نگین است ؟ فرمود که این عقیق رومى است .
حضرت رسول فرمود که هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش برآورده است .
از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه انگشتر عقیق مورث ایمنى است در سفر.
در حدیث دیگر از آنحضرت منقولستکه هر که انگشترى بگیرد که نگینش عقیق باشد پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکوباشد.
در حدیث دیگر وارد شده است که حاکمى پى شخصى فرستاده بود بسبب جرمى ، حضرت صادق علیه السلام فرمود که انگشتر عقیق باو برسانید چنان کردند مکروهى باو نرسید.
در حدیث دیگر منقولستکه شخصى بنزد حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم آمد و شکایت کرد که دزد در راه بمن رسید واموال مرا برد حضرت فرمود که چرا انگشتر عقیق در دست نداشتى که آن از هر بدى نگاه میدارد آدمى را.
بسند معتبر دیگر از آنحضرت منقول است که انگشتر عقیق در دست کنید مادام که آدمى آن انگشتر را با خود دارد اندوهى باو نمیرسد.
در حدیث معتبر دیگر فرمود که انگشتر عقیق با خود دارید که آن اول کوهیست که اقرار کرده است از براى خدابیگانگى و از براى من بپیغمبرى وازبراى تو یا على بامامت .
در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که عرض کردم کدام یک از نگینها برانگشت خود بنشانم فرمود که چرا غافلى از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که اینها سه کوهند در بهشت اما کوه عقیق سرخ پس و عقیق زرد و عقیق سفید که اینها سه کوهند در بهشت اما کوه عقیق سرخ پس مشرفست برخانه رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم واما کوه عقیق زرد پس مشرفست برخانه حضرت فاطمه علیهم السلام و اماکوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام و همه آنها یک خانه است و از زیر هر کوهى نهرى جاریست از برف سردتر و ازشیر سفیدتر و نمیخورد از آن نهرها مگر آل محمد صلّى اللّه علیه وآله وسلّم وشیعیان ایشان و هرسه نهر از کوثر میآید و بیکجا میریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهى میکنند و از براى محبان آل محمد طلب آمرزش میکنند پس هر که از شیعیان آل محمد یکى از این عقیقها را در دست داشته باشد نبیند مگر خیر ونیکى و فراخى روزى و سلامتى از جمیع بلاها وامان یابد از شرپادشاه ظالم واز هر چه آدمى از آن میترسد و حذر مینماید.
در حدیث دیگر منقولست که شخصى را از برابر حضرت امام محمد باقر علیه السلام گذارنیدند تازیانه بسیار براو زده بودند حضرت فرمود انگشتر عقیق او کجاست اگر با او میبود تازیانه نمیخورد.و روایت دیگر از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه دستى بسوى آسمان بلند نمیشود که خدا دوستتر دارد از دستى که در آن انگشتر عقیق بوده باشد.
در حدیث معتبر از حضرت امام حسن علیه السلام منقولستکه چون حضرت موسى علیه السلام بر کوه طور با حق تعالى مناجات کرد و برزمین نظر کرد حق تعالى از نور روى او عقیق را آفرید پس فرمود که قسم خوردم بذات مقدس خود که عذاب نکنم بآتش جهنم دستى را که انگشتر عقیق در آن باشد اگر ولایت على بن ابى طالب علیه السلام داشته باشد.
در حدیث دیگر منقولستکه جبرئیل نازل شد بر حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم و گفت یا محمد پروردگاره سلامت میرساند و میگوید انگشتر را بدست راست بکن و نگینش را از عقیق بکن وبگو بعلى بن ابیطالب علیه السلام پسر عمت که انگشتر را بدست راست بکند و نگینش را عقیق بکند حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام پرسید که یا رسول اللّه عقیق کدام است فرمود که کوهى است دریمن که براى خدا اقرار کرده است به یگانگى وبراى من به پیغمبرى و براى تو واولاد تو بامامت و براى شیعیان تو ببهشت و براى دشمنان تو بجهنم .
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه نماز کسیکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد برنماز جماعتى که غیر عقیق در دست داشته باشند بچهل درجه زیادتى دارد.
سلیمان اعمش روایت کند که در خدمت حضرت امام جعفرصادق علیه السلام بودم در خانه منصور عباسى پس شخصى را بیرون آوردند که تازیانه خورده بود حضرت فرمود که اى سلیمان ببین که انگشترش چه نگین دارد گفتم یابن رسول اللّه عقیق نیست فرمود که اى سلیمان اگر عقیق بود تازیانه اش نمیزدند او را گفتم یابن رسول اللّه دیگر بفرما فرمود که اى سلیمان انگشتر عقیق امان میبخشد از دست بریدن گفتم دیگر بفرما فرمود اى سلیمان انگشتر عقیق امان میبخشد از خون گفتم دیگر بفرما فرمود اى سلیمان خداى عزوجل دوست میدارد که بلند کند بدعا بسوى او دستى را که در او نگین عقیق باشد گفتم دیگر بفرما فرمود که عجب دارم از دستى که در آن نگین عقیق باشد چگونه خالى میماند از دینار و درهم گفتم یابن رسول اللّه دیگر بفرما فرمود که نگاه دارنده آدمى است از هر بلا گفتم یابن رسول اللّه دیگر بفرما فرمود که ایمن میگرداند از فقر گفتم یابن رسول اللّه روایت کنم این حدیث را از جدت حسین بن على علیه السلام از پدرش امیرالمؤ منین علیه السلام ؟ فرمود بلى .
در روایت دیگر منقول است که دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد.
در فضیلت یاقوت وزبرجد و زمرد
در حدیث معتبر از حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام منقولستکه انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانى را زایل میکند.
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مرویتسکه سنتست انگشتر یاقوت در دست داشتن .
از حضرت امام موسى صلوات الله علیه منقولستکه انگشتر زمرد در دست کردن موجب آسانى است که در آن هیچ دشوارى نباشد.
در حدیث دیگر از حضرت امام رضا علیه السلام بهمین لفظ وارد شده است اما بلفظ زبرجد وفرمود که انگشتر زمرد در دست داشتن فقر را بتوانگرى بدل میکند و فرمود که هر که انگشترى یاقوت زرد دردست کند فقیر نشود.
در فضیلت فیروزه و جزع یمانى
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقولستکه هرکه انگشتر فیروزه در دست کند دستش فقیر نشود.
از حسن بن على بن مهران منقولستکه بخدمت حضرت امام موسى کاظم علیه السلام رفتم در انگشت آنحضرت انگشترى دیدم که نگینش ‍ فیروزه بود و نقشش اَللّهُ الْمَلِکُ بود بسیار نظر کردم در آن انگشتر فرمود که چه نظر میکنى ؟ گفتم حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام انگشتر فیروزه داشته است که نقشش اَللّهُ الَمَلِکُ بوده است فرمود که آن را میسناسى ؟ گفتم نه فرمود که همان انگشتر است و این سنگى استکه جبرئیل براى رسول خدا بهدیه آورد از بهشت و آنحضرت بحضرت امیرالمؤ منین بخشید.
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه انگشتر جزع یمانى در دست کنید که رد نمیکند مگر متمردان شیاطین را.
از حضرت امام رضا علیه السلام منقولستکه حضرت امیرالمؤ منین فرمود که رسول خد صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بیرون آمدند و انگشتر جزع یمانى در دست کرده بودند و با مانماز کردند و چون از نماز فارغ شدند انگشتر را بمن دادند و فرمودند که این انگشتر را در دست راست خود کن و با آن نماز بکن که نماز در جزع یمانى برابر هفتاد نماز است و تسبیح و استغفار میکند و ثوابش براى صاحبش نوشته میشود.
على بن محمد حمیرى گفت که دختر جعفربن محمود را خواستم و بسیار او را دوست میداشتم و فرزند از او بوجود نمى آمد بخدمت حضرت امام على نقى علیه السلام رفتم و این مطلب را عرض کردم پس تبسم نمود و فرمود که بگیر انگشترى که نگینش فیروزه باشد و برآن نقش ‍ کن این آیه را رَبِّ لاتَذَرْنى فَرْدا وَ اَنْتَ خَیْرُالْوارِثینَ چنان کردم یکسال نگذشت که از آن زن پسرى بوجود آمد.
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقولستکه خداوند عالمیان میفرماید که من شرم میکنم از دستى که بسوى من بلند شود بدعا و درآن دست انگشتر فیروزه باشد پس او را ناامید برگردانم .

در فضیلت دُر نجف وبلور و حدید صینى وسایر نگینها
بسند معتبر از مفضل بن عمر منقولستکه گفت روزى بخدمت حضرت صادق علیه السلام رفتم و انگشتر فیروزه در دست داشتم فرمود که اى مفضل فیروزه سیرگاه دیده هاى مردان و زنان مومنه است یا دور گرداننده دردهاست از دیده هاى ایشان و من دوست میدارم براى هر مؤ من که پنج انگشتر در دست داشته باشد یاقوت و آن فاخرترین همه است و عقیق و آن خالص تر است براى خدا وبراى ما اهل بیت و فیروزه و آن چشم را قوت میدهد و سینه را گشایش مى دهد و قوت دل را زیاد میکند و چون پى کارى رود آنرا در دست کند پس چون برگردد حاجتش برآوره شده است و حدید صینى و آن را دوست نمیدارم که همیشه در دست داشته باشد ولیکن بد نمیدانم در دست کردن آن را در وقتیکه بدیدن کسى رود که از او ترسد از اهل شربراى آنکه شر او ساکن میشود و حدید صینى شیاطین را دور میکند و باین سبب دوست میدارم که داشته باشم پنجم آن درّى که در نجف اشرف خدا ظاهر میسازد بدرستیکه هر که آن را دست کند بهر نظر کردنى بآن خداوند عالمیان زیارتى یا حجى یا عمره در نامه عمل او بنویسد که ثوابش ثواب پیغمبران و صالحان باشد و اگر خدا رحم نمیکرد بر شیعیان ماهر آینه هر نگین از آن بقیمت بسیار میرسد ولیکن خدا ارزان کرده است براى ایشان که توانگر و فقیر ایشان توانند در دست کرد. ابوطاهر میگوید این حدیث را بحضرت امام حسن عسکرى علیه السلام عرض کردم فرمود که این حدیث جدم بحضرت صادق علیه السلام است گفتم شما هیچ چیز را بر عقیق سرخ اختیار نمیفرمائید فرمود بلى براى فضلیت بسیارى که در آن وارد شده است بدرستى که پدرم خبرداد مرا که اول کسى که انگشتر عقیق در دست کرد حضرت آدم علیه السلام بود دید که در عرش نوشته است اَنَا الْلّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنَا وَحْدى مُحَمَّدٌ صَفْوَنىْ مِنْ خَلْقى اَیَّدْ تُهُ بِاءَخیهِ عَلِىٌ وَ نَصَرْتُهُ بِهِ تا آخر نامهاى پنجگانه آل عبا، پس چون حضرت از آن درخت میوه خورد و بزمین آمد متوسل شد بسوى خدا باین نامهاى مبارک و ببرکت این نامها خدا توبه اش را قبول کرد پس حضرت آدم انگشترى از نقره ساخت و نگینش را از عقیق سرخ کرد واین نامهاى پنجگانه را برآن نقش کرد و آن انگشتر رادر دست راست خود کرد پس ابن سنتى شد که پرهیز کاران از فرزندانش همه بسنت او عمل کردند.
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقولستکه نیکو نگینست بلور واز حسین بن عبداللّه منقولستکه سئوال کردم از حضرت امام على نقى علیه السلام که آیا خوبست انگشتر کردن سنگریزه که از چاه زمزم بیرون آرند فرمود بلى اما چون خواهد که استنجا کند از دست بیرون آورد یعنى اگر در دست چپ باشد.

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

سرباز صفر

نظرات  (۳)

سلام
وب خوبی داردید مطالب جالبی داره ممنون .
پاسخ سرباز صفر :
سلام
لطف دارید
ممنون
با سلام

وبلاگ نویس فرهیخته ، مطلب شما در سایت قلم تو منتشر گردید
منتظر مطالب خوب شما هستیم.
لینک مطلب شما :
http://ghalameto.ir/news/7696/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%81%D8%B6%DB%8C%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B4%D8%AA%D8%B1
هدیه سایت:
ای علی پاداش سه کار در دنیا و آخرت داده می شود حج فقر را بر طرف می کند صدقه بلا را میگرداند صله رحم عمر را می افزاید . پیامبر اکرم (ص)
با تشکر فراوان

سایت قلم تو
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر
۲۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۸:۴۲ کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان
سلام
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "زنگان"
مطلب شما در سایت " کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان "و"حرف تو " منتشر شد
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.لینک مطالب خود را جهت انتشار به ما بفرستید.
هدیه سایت زنگان به شما
امام هادی سلام الله علیه :
مَن أطاعَ الخالِقَ لَم یُبالِ سَخَطَ المَخلوقِینَ؛
هر که از آفریدگار فرمان بَرد، از خشم آفریدگان پروا ندارد.
میزان الحکمه ج 4 ص 389، گزیده تحف العقول، صفحه 65


Zanghan.ir
harfeto.ir
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۱ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است