سرباز صفر، وبلاگ شخصی محمدمهدی باقری

سرباز صفر ، وبلاگ رسمی و شخصی محمدمهدی باقری ، و فعال در زمینه جنگ نرم و فرهنگ می باشد و در صورت احساس نیاز بعضی نکات را هشدار میدهد و گوشزد میکند.

آداب سرمه کشیدن در احادیث و روایات

چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۸ ق.ظ

سرباز صفر : سرمه کشیدن در اسلام، یکی از رفتار هایی است که بسیار سفارش شده است. این رفتار نه تنها به زن ها سفارش شده، بلکه به مرد ها نیز سفارش شده است. هر عمل مستحبی در اسلام قاعده و قانونی دارد که از آن به عنوان آداب عمل یاد می‌شود. سرمه کشیدن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به همین علت سرباز صفر در ادامه این مطلب با استفاده از کتاب ارزشمند حلیةالمتقین سعی در تشریح آداب سرمه کشیدن در احادیث و روایات دارد. باشد که مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

در حـدیـث مـعـتـبـر از حـضـرت صـادق عـلیـه السـلام مـنـقـولست که حـضـرت رسول صلّى اللّه وآله وسلّم سرمه سنگ بچشم میکشیدند و در وقت خواب طاق طاق .
در حدیث معتب از حسن بن جهم منقولستکه گفت حضرت امام رضا علیه السلام میلى از آهن به من نمودند و سرمه دانى از استخوان و فرمودند که اینها از حضرت امام موسى علیه السلام بود باین میل سرمه بکش .
بـسـند صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه سرمه کشیدن در شب چشم را نفع میرساند و در روز زینت است .
و در حـدیـث مـعـتـبـر دیـگر از حضرت امام محمد باقر منقولستکه سرمه سنگ در دیده کشیدن دهانرا خوشبو میکند و مژگان را محکم میکند.
بسند موثق از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه سرمه کشیدن دهان را شیرین میکند.
در حدیث دیگر فرمود که سرمه کشیدن موى مژگان را مى رویاند و بینائى را تند میکند و اعانت میکند برطول دادن سجود.
در حدیث دیگر فرمود که سرمه سنگ چشم را جلا میدهد و موى مژه را مى رویاند و آب ریختن چشم را زایل میکند.
در روایـت دیگر فرمود که سرمه کشیدن قوت جماع را زیاد میکند وفرمود که هرشب سرمه سنگ را که مشک نداشته باشد در دیده بکشد چشمش هرگز آب سیاه نیاورد.
در حدیث معتبر از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه هر که سرمه کشد باید طاق بکشد و اگر چنین هم نکند باکى نیست .
در حـدیـث صـحـیح منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله وسلّم پیش از خواب سرمه میکشیدند چهار میل در دیده راست و سه میل دردیده چپ .
در حـدیـث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه چهار چیز است که رو را نورانى میکند نظر کردن در روى نیکو و در آب جارى و در سبزه زار و سرمه کشیدن وقت خواب .
از حضرت امام رضا علیه السلام منقولستکه هر که ایمان بخدا و روز قیامت دارد باید که سرمه بکشد.
حـضـرت صادق علیه السلام فرمود که سرمه کشیدن در وقت خواب امان میدهد از آب آوردن چشم .
از حـضـرت امـام رضـا عـلیـه السـلام مـنقولستکه هر که را ضعف در باصره بهم رسد هفت میل از سرمه سنگ در وقت خواب در چشم کشد چهار در چشم راست وسه در چشم چپ .
از حـضـرت امـام مـحـمـد بـاقـر عـلیـه السـلام مـنـقـولسـتـکـه حـضـرت رسـول صـلّى اللّه عـلیـه وآله وسـلّم در هـر چـشـم سـه میل میکشیدند در وقت خواب .
روایـت دیـگـر وارد شـده اسـت کـه سـه مـیـل در چـشـم راسـت و دومـیـل در چشم چپ میکشیدند حضرت صادق علیه السلام فرمود بر شما باد بمسواک کردن کـه چـشـم را جلا میدهد و برشما باد بسرمه کشیدن که دهان را خوشبو میکند زیرا که چون مـسـواک مـیـکـند آدمى بلغم نازل میشود از چشم و جلا مى یابد و چون سرمه مى کشد بلغم از چشم برطرف میشود وبدهان نازل میشود و دهان خوشبو بشود.
در فـقـه الرضـا مـذکـور اسـت کـه چـون اراده نـمـائى کـه سـرمـه بـکـشـى مـیـل را بـدسـت راسـت بگیر و در سرمه دان بزن و بگو بسم اللّه چون میلرا در چشم کشى بگو اَلّلهُمَّ نَوّرْ بَصَرى واجْعَلْ فیه نُورا اءُبْصِرُبِهِ حَقَّکَ وَاهْدِنى اِلى طَریقِ الْحَقِّ وَ ارْشُدْنى اِلى سَبیلِ الرَّشادِ اَلّلهُمَّ نَورْ عَلَىَّ دُنیاى وَ آخِرَتى .
در مـکـارم الاخـلاق روایـتـکـرده اسـت کـه ایـن دعـا بـخـوانـد در وقـت سـرمـه کشیدن اَلّلهـُمَّ اِنـّى اَسـْاءَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَنْ تَجْعَلَ النُّورَ فى بَصَرى وَالْبَصیرَةَ فى دینى وَالْیَقینَ فى قَلْبى وَاْلاِخْلاصَ فى عَمَلى وَالسَّلامَةَ فى نَفَسْى وَالسِّعَةَ فى رِزْقى وَالشُّکْرَ لَکَ اَبَدا مااَبْقَیْتَنى .

سرباز صفر

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان عزیز سرباز صفر
محمد مهدی باقری هستم. طلبه سطح مقدماتی مدرسه علمیه علوی حوزه علمیه قم و نویسنده مطلب فوق. امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه. لطفا ما رو برای بهتر شدن وبلاگ با نظرات خودتون راهنمایی کنید و اگر با موضع من در این مطلب موافق بودید مطلب رو لایک کنید.
التماس دعا

سرباز صفر

نظرات  (۴)

۱۲ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۵۹ خادم المهدی
سلام همسنگر..
وبتون فوق العاده است..منتظر حضور و نظرتون در وبمون هستیم..
درصورت تمایل به تبادل لینک به ما اطلاع بدین
پاسخ سرباز صفر :
سلام
الحمدلله
تشکر
ممنون از حضورتون
با سلام

وبلاگ نویس فرهیخته ، مطلب شما در سایت قلم تو منتشر گردید
منتظر مطالب خوب شما هستیم.
لینک مطلب شما :
http://ghalameto.ir/news/7711/%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D9%87-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA
هدیه سایت:
ایمان عبارتست از شناخت قلبی اقرار کردن به زبان عمل کردن به اعضاء . پیامبر اکرم (ص)
با تشکر فراوان

سایت قلم تو
پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

سلام، با تشکر از شما

"آداب سرمه کشیدن"

با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/42539

در سایت "حرف تو" انتشار یافت.

چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

هدیه سایت "حرف تو" به شما: امام موسی بن جعفر الکاظم علیه السّلام: هر کس خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند عذاب خود را در روز قیامت از او باز مى‏دارد.

 

یا علی

پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

سلام، با تشکر از شما

 

"آداب سرمه کشیدن در احادیث و روایات"

 

با آدرس:http://www.nobateshoma.ir/?p=30658

 

در سایت جامع وبلاگ نویسان استان سمنان انتشار یافت.

 

هدیه سایت نوبت شما: امام موسی بن جعفر الکاظم علیه السّلام: هر کس خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند عذاب خود را در روز قیامت از او باز مى‏دارد.

 

یا علی

پاسخ سرباز صفر :
سلام
تشکر

لطفا به این مطلب امتیاز داده و نظر خود را بیان کنید.

موافقین ۳ مخالفین ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
موافقین ۳ مخالفین ۰
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرباز صفر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است